لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

ظریف می‌گوید ایران به دنبال درگیری نیست


محمد جواد ظریف گفته توقیف کشتی بریتانیایی در تنگه هرمز در راستای اجرای حقوق بین الملل بود.
محمد جواد ظریف گفته توقیف کشتی بریتانیایی در تنگه هرمز در راستای اجرای حقوق بین الملل بود.

محمد جواد ظریف دوشنبه ۳۱ تیرماه «نسبت به آغاز هرگونه منازعه» در منطقه خلیج فارس هشدار داده و گفته است که ایران به دنبال درگیری نیست.

در حالی وزیر امور خارجه ایران این اظهارات را مطرح کرده که توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» با پرچم بریتانیا در تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران واکنش‌هایی در پی داشته است. وزیر خارجه بریتانیا این اقدام ایران را «راهزنی دریایی دولتی» خواند و خواستار تشکیل یک نیروی حفاظتی کشورهای اروپایی جهت تامین امنیت تردد کشتیرانی در منطقه خلیج فارس شد.

به گزارش رویترز، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در نیکاراگوئه گفته است، توقیف کشتی بریتانیایی در تنگه هرمز در راستای اجرای حقوق بین الملل بود و اقدامی در واکنش به توقیف نفتکش «گریس ۱» در جبال الطارق نبوده است.

پیشتر در روز ۱۳ تیرماه دولت جبل‌الطارق یک ابرنفتکش اجاره‌ای ایران به نام «گریس-۱» را با همراهی نیروی دریایی بریتانیا توقیف کرده و گفته بود که این نفتکش دو میلیون تنی حامل نفت به مقصد سوریه بوده است.

وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس خبری به همراه همتای نیکاراگوئه‌ای خود تصریح کرد: آغاز درگیری آسان است اما خاتمه دادن به آن غیرممکن است.

محمد جواد ظریف در ادامه گفته است: مهم است که همگان از جمله بوریس جانسون توجه داشته باشند ایران به دنبال درگیری نیست.

بوریس جانسون نامزد پیشتاز رقابت برای نخست وزیری جدید بریتانیا است .

آقای ظریف همچنین اضافه کرده است: ایران خواهان روابطی عادی مبتنی بر احترام متقابل است.

وی گفته است، نیروهای ایرانی وقتی دیدند که کشتی با پرچم بریتانیا دستگاه موقعیت یاب خود خود را خاموش کرده و با حرکت در مسیر خلاف، امنیت و سلامت کشتیرانی را در تنگه به خطر انداخته، اقدام کردند، چرا که ما در این زمینه مسئول هستیم.

اما در مقابل وزیر خارجه بریتانیا اقدام ایران در توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» را «راهزنی دریایی دولتی» خوانده است.

جرمی هانت با تأکید بر اینکه «مطابق قوانین بین‌الملل، ایران حق ورود به نفتکش بریتانیایی را نداشت و بنابراین این اقدام، یک راهزنی دولتی بود» گفت: «ایران اگر به همین مسیر خطرناک ادامه بدهد، باید بپذیرد که هزینه آن حضور نظامی بزرگ‌تر غرب در آب‌های نزدیک به سواحلش خواهد بود».

مقام‌های بریتانیایی می‌گویند توقیف نفتکش استنا ایمپرو در آب‌های بین‌المللی دریای عمان صورت گرفته است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG