لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

وزیر انرژی آمریکا: توان ایران برای تاثیرگذاری بر بازار جهانی نفت محدود است


وزیر انرژی آمریکا گفته شرایط بازار جهانی نفت نسبت به ده سال گذشته بسیار متفاوت شده است.
وزیر انرژی آمریکا گفته شرایط بازار جهانی نفت نسبت به ده سال گذشته بسیار متفاوت شده است.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا می‌گوید توانایی ایران برای تاثیرگذاری برای بازار جهانی نفت محدود است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ریک پری، روز دوشنبه ۳۱ تیرماه طی کنفرانسی در اورشلیم گفت او هم نگران افزایش قیمت نفت بعد از توقیف نفتکش استنا ایمپرو بوده، اما «خود را در شرایط بسیار متفاوتی از دهه گذشته می‌بینیم».

در پی توقیف نفتکش استنا ایمپرو توسط سپاه پاسداران که با پرچم بریتانیا تردد می‌کرد، قیمت نفت روز دوشنبه ۳۱ تیرماه مقداری افزایش یافت، اما دوباره فروکش کرد.

آقای پری در این کنفرانس گفت ایران نسبت به ۱۰ سال پیش وضعیت دشواری برای تاثیرگذاری در بازارهای جهانی نفت دارد.

وزیر انرژی آمریکا با تاکید بر لزوم افزایش عرضه انرژی توسط دیگر تولیدکنندگان این حوزه، گفت فکر می‌کنم در حال حاضر با حوادثی مثل توقیف نفتکش استنا ایمپرو، بازارهای نفت دچار تلاطم نمی‌شود.

بر اساس داده‌های بازار جهانی نفت، قیمت نفت خام بعد از توقف معافیت‌های آمریکا به مشتریان نفتی ایران در اردیبهشت سال جاری و به رغم حملات به چندین نفتکش در دریای عمان و آب‌های امارات و سرانجام توقیف نفتکش استنا ایمپرو، نه تنها افزایش نیافته، بلکه در مجموع کاهش یافته است.

قیمت نفت شاخص برنت در ماه مه (اردیبهشت) سال جاری به‌طور متوسط بالای ۷۱ دلار بود، اما اکنون به زیر ۶۵ دلار سقوط کرده است.

ابراز اطمینان وزیر انر‌ژی آمریکا از این جهت بیشتر حائز اهمیت است که انتظار می‌رود طی سال‌های آینده، تولید و صادرات نفت آمریکا جهش قابل توجهی داشته باشد.

تا چند سال پیش آمریکا بزرگترین واردکننده نفت جهان بود، اما اکنون چین در جایگاه اول قرار دارد.

تولید روزانه نفت آمریکا از حدود ۹.۳ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۷ به حدود ۱۲.۵ میلیون بشکه رسیده و انتظار می‌رود در سال آینده تا حدود ۱۳.۵ میلیون بشکه اوج بگیرد.

از سوی دیگر، اگرچه آمارهای اوپک و دیگر نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد که اگرچه تولید روزانه نفت ایران از اردیبهشت پارسال تاکنون بیش از ۱.۵ میلیون بشکه افت کرده، اما هنوز هم بازارهای جهانی با نفت مازاد مواجه هست.

اخیرا اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه توافق کردند کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه‌ای نفت را تا مارس سال آینده ادامه دهند.

به گفته فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، نهادی که به کشورهای صنعتی مشاوره انرژی می‌دهد، در نیمه اول سال جاری میلادی روزانه ۹۰۰ هزار بشکه نفت مازاد در جهان تولید شده و اکنون وضعیت انبارهای استراتژیک نفت جهان بسیار خوب است.

هم اکنون روزانه حدود یک ششم نفت مصرفی جهان، یعنی خدود ۱۸ میلیون بشکه از تنگه هرمز می‌گذرد.

آقای بیرول با تاکید بر اینکه جهان آماده رفع هرگونه بحران در صورت اخلال در عبور نفت از تنگه هرمز است، گفت ذخایر استراتژیک نفت جهان هم اکنون به ۱.۵۵ میلیارد بشکه رسیده و به غیر از آن ۶۵۰ میلیون بشکه نیز در بخش‌های مختلف صنعتی تحت نظارت دولت‌ها انبار شده است.

وی بدون اشاره به رقم مشخصی گفت این ذخایر می‌تواند برای «مدت‌ها» اخلال در عبور نفت از تنگه هرمز را جبران کند.

منابع: رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی، وزارت انرژی اسرائیل. ف.ق
XS
SM
MD
LG