لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

آمریکا یک شرکت چینی را به‎خاطر ادامه واردات نفت از ایران تحریم کرد


وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه ۳۱ تیرماه با انتشار گزارشی در سایت رسمی خود از تحریم شرکت «ژوهی ژن رانگ» چین و خانم یومین لی، مدیر آن، به خاطر نقض محدودیت‌ها علیه صنعت نفت ایران خبر داد.

ساعاتی قبل از آن، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در اورلاندو فلوریدا اعلام کرده بود واشینگتن این شرکت چینی و مدیر آن را به خاطر نقض محدودیت‌های ایالات متحده در تجارت با ایران تحریم می‌کند.‎

وزیر خارجه آمریکا گفته بود: «ما اعلام کرده‌ایم که هر رفتار قابل تحریم را تحریم می‌کنیم، و در این زمینه جدی هستیم».

آقای پومپئو تاکید کرد: «نمی‌توانیم تحمل کنیم که پول بیشتری به آیت‌الله‌ها برسد و جان سربازان آمریکایی، ملوانان، نیروهای هوابرد و دریایی را در معرض خطر قرار دهد. این بسیار مهم است».

وی با انتقاد از دولت باراک اوباما در توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ایش گفت که برجام باعث قوی‌تر شدن ایران شد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «توافق هسته‌ای با ایران فقط باعث شد که رژیم پرخاشگرتر شود. تنها چیزی که از ایران می‌خواهیم این است که مانند یک کشوری عادی رفتار کند».

تحریم‌های دولت آمریکا بخشی از کارزار فشار حداکثری این کشور بر اقتصاد ایران است. صادرات نفت بزرگترین منبع درآمد خارجی ایران است و کارزار ایالات متحده باعث تشدید تنش بین دو کشور شده است.

شرکت «ژوهی ژن رانگ» که مقر آن در پکن است و به طور خاص از ایران نفت می‌خرد، در ژانویه سال ۲۰۱۲ نیز از سوی دولت باراک اوباما به خاطر خرید نفت از ایران تحریم شده بود.

شرکت یاد شده هم اکنون زیرمجموعه گروه دولتی کانگلومرات نام وانگ است که مقر آن در ماکائو است.

بعد از توافق شش قدرت جهانی با ایران در تیرماه سال ۱۳۹۴ موسوم به «برجام» و لغو تحریم‌ها این شرکت مشتری ۲۴۰ هزار بشکه نفت ایران بود.

آمریکا اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و همان ماه سعید خوشرو، مدیر روابط بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران دیداری با مدیران شرکت «ژوهی ژن رانگ» داشت.

ایالات متحده از اردیبهشت امسال معافیت‌ خریداران نفتی ایران را متوقف کرد، اگرچه گزارش‌ها حاکی است که شرکت ساینوپک و «سی‌ان‌پی‌سی» چین در قالب دریافت بدهی‌های خود از ایران، طی ماه گذشته ۱۸۶ هزار بشکه در روز نفت از ایران دریافت کرده‌اند.

این دو شرکت میادین آزادگان و یادآوران ایران را توسعه داده‌اند و ایران طبق قرارداد به جای پول نقد، نفت به آنها تحویل می‌دهد.

نشریه پولیتیکو همزمان گزارش داده بود این شرکت‌ها برای گرفتن معافیت از تحریم‌ها با آمریکا در حال رایزنی هستند.

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که چین در پنج ماه گذشته حدود ۱۲ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده است.

بخشی از این نفت در «انبارهای ذخیره» نگهداری می‌شود و بدست مشتریان چینی نرسیده است، احتمالا برای اینکه از بروز تحریم جلوگیری شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رویترز و سایت رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG