لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

ابراز امیدواری زنگنه در مورد «افزایش صادرات نفت ایران»


بیژن زنگنه در نشست اعضای اوپک در وین، ژوئن ۲۰۱۸
بیژن زنگنه در نشست اعضای اوپک در وین، ژوئن ۲۰۱۸

بیژن زنگنه در جریان یک گفت‌وگوی زنده با تلویزیون دولتی ایران، بدون ارائه جزئیات مشخصی، در مورد «افزایش صادرات نفت» در آینده، ابراز «امیدواری» کرده‌است. وزیر خارجه آمریکا در همین روز از افزایش تحریم‌ها سخن گفته‌است.

وزیر نفت دولت حسن روحانی شامگاه یک‌شنبه ۱۶ تیر ماه، ساعاتی پس از آن‌که تهران از ادامه کاهش تعهدات خود در توافق اتمی خبر داد، در مورد «افزایش صادرات نفت در آینده» ابراز خوشبینی کرد.

او در عین حال از فضای داخل کشور انتقاد کرده و به طعنه گفته است «دوستان اگر اجازه دهند، از عهده دشمنان بر می‌آییم».

آقای زنگنه افزوده است که برای تهران «قیمت آن‌قدر مهم نیست که بشکه‌های صادراتی مهم است».

ایران در پی خروج دولت دونالد ترامپ از توافق اتمی، با کارزار «فشار حداکثری» واشینگتن روبه‌رو شده که بخش مهمی از آن اقدامات ایالات متحده برای توقف کامل فروش نفت است.

دولت ترامپ خواستار انجام مذاکرات تازه بر سر مسائل مختلف از جمله برنامه اتمی و موشکی ایران شده و توافق شکل‌گرفته در دولت قبلی را «ناکارآمد» توصیف کرده‌است.

ایران انجام مذاکرات را رد کرده و در عین حال خواستار بازگشت آمریکا به «برجام» شده‌است. تهران طی هفته‌های اخیر اقداماتی را نیز آغاز کرده در جهت کاهش تعهدات اتمی خود و روز یک‌شنبه اعلام کرد دیگر به سقف تعیین‌شده غنی‌سازی اورانیوم پایبند نیست.

ابراز خوشبینی آقای زنگنه به افزایش صادرات نفت در حالی‌ست که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم، گفت ایران با انزوا و تحریم‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

اوایل تیر ماه امسال خبرگزاری رویترز با استناد به منابع صنعتی و شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها گزارش داده بود که صادرات روزانه نفت ایران در سه هفته ابتدایی ماه ژوئن، احتمالا به ۳۰۰ هزار بشکه یا حتی کم‌تر سقوط کرده است.

منابع رسمی جمهوری اسلامی آمار مشخصی از صادرات نفت نداده‌اند. اما آقای زنگنه در همان زمان گفته بود خبر کاهش شدید صادرات نفت «مطلقاً دروغ است».

ایران پیش از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد.

نفتکش‌های متوقف‌شده ایران

وزیر نفت جمهوری اسلامی به موضوعات مربوط به نفتکش‌های ایرانی نیز واکنش نشان داده‌است.

دولت جبل‌الطارق روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای رسمی از توقیف یک ابـَرنفتکش در آب‌های خود خبر داد که به گفته خبرگزاری رویترز از ایران «عازم سوریه» بوده است. جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا اداره می‌شود.

ایران این اقدام را «راهزنی دریایی» توصیف کرده و گفته مقصد نفتکش سوریه نبود.

یک نفتکش ایرانی هم در حال حاضر در عربستان است و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته‌اند «توقیف شده‌است».

بیژن زنگنه شامگاه یک‌شنبه گفت «در عربستان توقیفی در کار نیست، نفتکشی به آنجا رفته و ظاهرا اختلاف قیمت وجود دارد که شرکت ملی نفتکش ایران موضوع را دنبال می‌کند». او افزوده «کشتی دیگر توقیفی در مصر داریم که به دنبال حل موضوع هستیم».

وزیر نفت ایران می‌گوید وزارت خارجه جمهوری اسلامی مسئول پی‌گیری «مسئله نفتکش» در بریتانیا است.

«بحث برادری مطرح نیست»

وزیر نفت ایران در بخشی دیگر از گفت‌وگوی تلویزیونی خود، مورد میدان پارس جنوبی گفته با وجود خروج توتال، و انتقال ۸۰ درصد سهم فاز ۱۱ آن به چین، اما «چین به هر علتی این کار را انجام نداده است».

در مورد میدان آزادگان نیز وزیر نفت ایران اظهار کرده‌است که ایران تنها ۶ تا ۷ درصد از آن بهره می‌برد و «اگر ما دیر بجنبیم عراق سهم ما را هم برمی‌دارد و بحث برادری هم مطرح نیست…. چون دنیا دنیای قدرت است».

با این حال مشخص نیست در شرایط کنونی ایران چگونه و در چه زمانی به مسائلی مانند بازگرداندن چین یا کشورهای دیگر به فاز ۱۱ پارس جنوبی و یا بهره‌برداری بیشتر از آزادگان اقدام خواهد کرد. هرچند وزیر نفت ایران می‌گوید اگر چین نیاید سهم آن به شرکت پتروپارس انتقال می‌یابد.

میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است، که در آب‌های سرزمینی ایران و قطر قرار دارد. میدان آزادگان از میدان‌های نفتی ایران در دشت آزادگان است، از شمال در مجاورت میدان مجنون عراق قرار دارد و حجم ذخیره درجای آن حدود ۳۳ میلیارد بشکه برآورد می‌شود.

ایرنا، رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG