لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

پولیتیکو: شرکت چینی برای معافیت واردات نفت از ایران با آمریکا مذاکره می‌کند


آمریکا اعلام کرد که به هیچ کشوری معافیت خرید نفت ایران را نمی‌دهد و هر کشوری نفتی از ایران بخرد، تحریم خواهد شد.
آمریکا اعلام کرد که به هیچ کشوری معافیت خرید نفت ایران را نمی‌دهد و هر کشوری نفتی از ایران بخرد، تحریم خواهد شد.

نشریه پولیتیکو از قول سه مقام آمریکایی گزارش داده است که شرکت ساینوپک چین در حال رایزنی با ایالات متحده است تا بتواند واردات نفت ایران را ادامه دهد.

دیپلمات‌ها به این نشریه گفته‌اند، این شرکت در ایران سرمایه‌گذاری زیادی کرده و بر اساس توافق قرار بود ایران بجای پول نقد، نفت به این شرکت تحویل دهد، اما تحریم‌ها مانع از این کار شده‌اند.

آمریکا اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که به هیچ کشوری معافیت خرید نفت ایران را نمی‌دهد و هر کشوری نفتی از ایران بخرد، تحریم خواهد شد.

با این وجود، گزارش‌ها حاکی است که ایران دوشنبه هفته جاری ۲ میلیون بشکه نفت تحویل شرکت ساینوپک داده است، موضوعی که با واکنش آمریکا نیز مواجه نشد.

شرکت ساینوپک فاز اول میدان یادآوران را در قالب قرارداد بیع متقابل توسعه داده و دو میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

سرمایه‌گذاری فاز اول این پروژه اواخر سال ۲۰۱۸ به پایان رسید. تولید از این میدان از سال ۲۰۱۲ به صورت محدود آغاز شد و به تدریج افزایش یافته و در پایان سال گذشته میلادی به ۱۱۷ هزار بشکه رسید.

بر اساس یک قرارداد بلندمدت که میان طرفین امضا شده است، ایران به جای پول نقد، روزانه ۱۰۵ هزار بشکه از نفت تولیدی این میدان را باید تحویل شرکت ساینوپک دهد.

بدین ترتیب، اگر آمریکا موافقت کند، شرکت چینی به همین میزان نفت از ایران دریافت خواهد کرد و هیچ پولی نیز به ایران نخواهد داد، چون در اصل، این نفت خریداری نمی‌شود، بلکه در ازای بدهی ایران به ساینوپک تحویل داده می‌شود، موضوعی که مقامات آمریکایی در گفتگو با پولیتیکو نیز به آن اشاره کرده‌اند.

بدین ترتیب برنامه آمریکا برای به صفر رساندن درآمدهای نفتی یا همان صفر کردن فروش نفت ایران به قوه خود باقی می‌ماند.

ایران اخیرا یک محموله دو میلیون بشکه‌ای دیگر نیز به شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» چین تحویل داد. این شرکت نیز بخشی از میدان آزادگان ایران را راه‌اندازی کرده بود و ایران به این شرکت نیز بدهی دارد و با نفت تسویه می‌کند، اگرچه میزان بدهی بسیار اندک است، چرا که سالهاست ایران سرمایه این شرکت را با تحویل نفت تسویه می‌کند و میزان سرمایه‌گذاری سی‌ان‌پی‌سی نیز کمتر از ساینوپک بود.

پولیتیکو می‌نویسد برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران و تیم وی اخیرا با مقامات چینی «بصورت جدی» مذاکره کرده‌اند و انتظار می‌رود بر اساس قانون «آزادی و منع اشاعه (تسلیحات هسته‌ای) ایران» که در دوران باراک اوباما و سال ۲۰۱۲ به تصویب کنگره رسید، نفت ایران تحویل ساینوپک شود.

این قانون می‌گوید مشتریان ایران باید برای واردات نفت جمهوری اسلامی از آمریکا معافیت بگیرند.

پارسال ساینوپک مذاکرات با ایران برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران به ارزش سه میلیارد دلار را نیز لغو کرد.

منابع: پولیتیکو، وزارت نفت ایران، شرکت ردیابی نفت‌کشها «کپلر»، رادیو فردا. ف.ق
XS
SM
MD
LG