لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

محمدجواد ظریف از «تجاوز» یک پهپاد دیگر خبر داد


وزیر امورخارجه ایران اخیرا در چند توئیت، آمریکا را متهم به «تجاوز» به آسمان و آب‌های سرزمینی ایران کرده است.
وزیر امورخارجه ایران اخیرا در چند توئیت، آمریکا را متهم به «تجاوز» به آسمان و آب‌های سرزمینی ایران کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه دوم تیرماه در توئیتی از «تجاوز پهپاد جاسوسی ام‌کیو ۹ در ۲۶ ماه مه» خبر داد.

این نخستین بار است که مقام‌های ایرانی وقوع چنین حادثه‌ای را در ۲۶ ماه مه (پنجم خرداد ۱۳۹۸) اعلام می‌کنند.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا-فضای سپاه، روز ۳۱ خرداد اشاره کرده بود که ایران به سمت یک پهپاد ام‌کیو۹ شلیک کرده است. منظور او از این حادثه اما اشاره به پهپادی بود که روز ۲۳ خرداد در جریان حمله به نفتکش‌ها، مورد هدف قرار گرفت.

سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، روز ۲۶ خرداد تایید کرد که ایران یک موشک زمین به هوا به سوی یک پهپاد آمریکایی مدل ام‌کیو ۹ که بر فراز نفتکش آسیب‌دیده در حال تصویربرداری بود، شلیک کرد ولی این پرتاب ناموفق بوده است.

بر اساس اطلاعیه‌ سنتکام، موشک شلیک شده با فاصله حداکثر یک کیلومتر از کنار پهپاد رد شد.

با این حال، این حادثه که مربوط به ۲۳ خرداد بوده و تاریخ آن با تاریخ مورد اشاره وزیر امورخارجه ایران همخوانی ندارد.

آقای ظریف توضیح بیشتری درباره این ماجرا نداده ولی در ادامه توئیتش نوشته است که این اقدام و «خریداری قایق‌های تندرو و تماس‌های تلفنی برای نسبت دادن حملات به کشتی‌ها به ایران، نشانگر این است که چیزی نمانده بود "تیم بی" دونالد ترامپ را در تله جنگ گرفتار کند. مصلحت‌اندیشی از آن جلوگیری کرد، اما تروریسم اقتصادی ایجادگر تنش است».

وزیر امورخارجه ایران بارها برای اشاره به جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از عنوان «تیم بی» استفاده کرده است.

وزیر خارجه ایران همواره گفته است که «تیم بی» قصد دارد دونالد ترامپ را برخلاف خواسته‌اش به جنگ با ایران سوق دهد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز یکشنبه در آستانه دیدار خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیت‌المقدس/اورشلیم گفت: «نه ایران و نه هیچ عامل خصمانه دیگری نباید مصلحت‌اندیشی و ملاحظه‌ای را ایالات متحده به‌خرج داده با ضعف اشتباه بگیرد».

XS
SM
MD
LG