لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

احضار ظریف به مجلس؛ دادستانی تهران برای انتشار فایل صوتی پرونده تشکیل داد‎


دادسرای تهران در واکنش به انتشار گفت‌وگوی سه‌ساعته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از تشکیل پرونده قضایی در این‌ باره خبر داد. همچنین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز آقای ظریف را احضار کرد.

خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت اطلاعیه دادسرای تهران را منتشر کرد که می‌گوید «اتهام اصلی مطرح در این پرونده قرار دادن اطلاعات طبقه‎بندی شده کشور در اختیار افراد فاقد صلاحیت است».

این اطلاعیه بر «تعقیب کیفری مباشران و معاونان» این رخداد تاکید کرده و افزوده که «دستورات لازم جهت شناسایی عوامل و نحوه وقوع جرم به دستگاه‎های امنیتی صادر شده است».

انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی محمدجواد ظریف با سعید لیلاز، روزنامه‌نگار نزدیک به دولت حسن روحانی، بازتاب گسترده‌ای در عرصه سیاست ایران داشته و از جمله شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار برخورد با آقای ظریف شده‌اند.

وزارت خارجه ایران این گفت‌وگو را که زیر نظر «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری» انجام شده است، «محرمانه» خوانده و سخنگوی دولت نیز مدعی شده که فایل صوتی این گفت‌وگو «سرقت شده» و وزارت اطلاعات پیگیر این رخداد است.

محمدجواد ظریف در این گفت‌وگو انتقادات بی‌سابقه‌ای را از تسلط نظامیان بر سیاست خارجی ایران مطرح می‌کند و می‌گوید که برخی از این سیاست‌ها از جمله سیاست‌های مربوط به سوریه ناشی از «اراده روسیه» بوده است.

او گفته که حکومت ایران «میدان» یعنی عرصه فعالیت سپاه پاسداران را بر «دیپلماسی» ترجیح داده و قاسم سلیمانی، فرمانده «میدان» نظام، را به وارد کردن آسیب به دیپلماسی دولت روحانی متهم کرد.

آقای ظریف همچنین قاسم سلیمانی را متهم کرد که در مسیر تلاش‌های دولت روسیه برای «نابود کردن» دستاوردهای برجام دولت روحانی با مسکو همراه بوده است.

در همین حال، خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه از تصمیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای احضار آقای ظریف خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون یادشده، نوشت که در نامه‌ای از وزیر خارجه ایران خواسته شده است تا در اولین جلسه این کمیسیون حاضر شود.

روز سه‌شنبه همچنین اسماعیل کوثری از فرماندهان سپاه پاسداران، به اظهارات محمدجواد ظریف واکنش نشان داد و توصیه کرد که آقای ظریف خود به «میدان» برود و ببیند که آن‌جا چه خبر است.

آقای کوثری گفت: «حرف زدن که خرجی ندارد. متاسفانه همه خود را صاحب‌نظر می‌دانند. اما در عمل چه؟ باید دید خود روس‌ها یا نیروهای سوریه‌ای چه می‌گویند. ما خودمان از طرف کمیسیون امنیت ملی به سوریه رفتیم و از نزدیک تحولات را دیدیم، متوجه شدیم که فرماندهی و تصمیم‌گیرنده میدان کسی جز نیروی قدس نبود... اما برخی که متاسفانه می‌خواهند زحمات بچه‌ها را به نفع افراد دیگر جلوه بدهند باید استغفار کنند».

وی افزود: «زمانی که بچه‌های ما آن‌جا بودند، روسیه نبود. حاج‌قاسم رفت با آقای پوتین صحبت کرد و برای او توضیح داد که وضعیت به چه صورت است. بله، یک تعداد از روسیه مستشار نظامی بودند ولی این حرف‌ها به نظر من جز اختلاف انداختن میان ایران و روسیه نتیجه دیگری ندارد».

محمدجواد ظریف در مصاحبه خود گفته بود این بحث که قاسم سلیمانی پوتین را به جنگ سوریه وارد کرد، درست نیست. او سپس توضیح داد که پوتین بعد از امضای برجام، با دیدار قاسم سلیمانی موافقت کرد و هدف روسیه از ورود نیروی هوایی‌ خود به جنگ سوریه و مشارکت دادن نیروی زمینی ایران در جنگ، درگیر کردن بیشتر ایران در جنگ سوریه و تخریب دستاوردهای برجام بود.

بسیاری از تحلیل‌گران این سخنان را نشان‌دهنده «حاکمیت دوگانه» در ایران و تشدید تضادها دانسته‌اند اما علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، این امر را رد کرد.

شمخانی روز سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود تلاش کرد که نشان دهد تعارضی میان «میدان» و «دیپلماسی» وجود ندارد. او نوشت: «سیاست‌های قطعی نظام در میدان و دیپلماسی حاصل گفت‌وگوهای اقناعی و پنهان از نگاه زهرآلود نامحرمان و دشمنان بوده و هست».

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های ایسنا، فارس ایرنا و رادیو فردا/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG