لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

ظریف: سیاست ترامپ در خلیج فارس به شدت خطرناک است


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

وزیر خارجه ایران، سیاست رئیس‌جمهور آمریکا در منطقه خلیج فارس را «خطرناک» و «اشتباه» خواند.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه (نهم آذر) گزارش کرده که محمدجواد ظریف این اظهارات را در سومین کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای رم بیان کرده‌است.

آقای ظریف، سیاست دونالد ترامپ را «به شدت خطرناک، بدون فکر کافی قبلی و غیرواقع‌بینانه» توصیف کرده‌است. وی همچنین اضافه کرده که «در واقع فشارهای آمریکا موجب همبستگی بیشتری در ایران شده‌است.»

به گفته وزیر امور خارجه ایران، تنها نتیجه این فشارها، «تقویت عزم» جمهوری اسلامی بوده‌است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف پس از ورود به رم در جمع خبرنگاران دربارهٔ این سفر عنوان کرده است که «در اجلاس گفت‌وگوی مدیترانه بنده به همراه چند وزیر خارجه سخنرانان اصلی هستیم و محورهایی که برای صحبت تعیین شده بیشتر به شکل پرسش و پاسخ است تا سخنرانی و این محورها شامل وضعیت در منطقه ما و شرایط بسیار خطرناک منطقه و بحث برجام است.»

بنا بر این گزارش، ظریف در این سفر با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیدار و گفت‌وگو کرده‌است.

رئیس‌جمهور آمریکا سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه را «بی‌ثبات‌کننده» می‌داند و خواستار فشار بیشتر برای مبارزه با گسترش نفود جمهوری اسلامی و تهدیدهای ایران علیه اسرائیل در منطقه شده است.

دونالد ترامپ که از پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بارها با امضای توافقنامه برجام مخالفت کرده بود، پس از به قدرت رسیدن نیز در چندین مورد، این توافقنامه را «بدترین توافقنامه تاریخ» آمریکا خواند و تهران را به نقض «روح» این پیمان متهم کرد.

وی علاوه بر این از آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» ایران در سوریه نامیده‌شده، انتقاد کرده و همراه با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود، از «نیاز به مقابله و خنثی کردن» این نوع فعالیت‌های ایران در سوریه سخن گفته‌اند.

این انتقادها از آن رو صورت گرفته که ایران از حامیان اصلی حکومت بشار اسد است و علاوه بر حضور نیروهای ایرانی در سوریه، جمهوری اسلامی همچنین نقش مهمی در بسیج و اعزام شبه نظامیان شیعه از کشورهای دیگر از جمله افغانستان و پاکستان به سوریه دارد.

علاوه بر این حزب‌الله لبنان که به نفع بشار اسد در درگیری‌های داخلی سوریه حضور دارد نیز از کمک‌های مالی و تسلیحاتی ایران برخوردار است.

بدنبال استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان از سمت خود، آمریکا بدون اشاره مستقیم به ایران، هشدار داده بود که لبنان نباید «صحنه جنگ نیابتی» نیروهای داخلی یا خارجی شود و آنها نباید «برای مقاصد خود این کشور را بی‌ثبات کنند.»

ترامپ همچنین پس از حمله موشکی شیعیان حوثی در یمن به منطقه‌ای در نزدیکی فرودگاه ریاض، ایران را به دست داشتن در حمله موشکی به این فرودگاه متهم کرد.

این در حالی است که ایران هر گونه دخالت در امور کشورهای منطقه را رد می‌کند و اعلام کرده که در سوریه و یمن تنها به کمک مستشاری و معنوی مشغول است.

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود که «بنا نیست هر اتفاقی در منطقه رخ داد آمریکا ایران را متهم کند».

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران نیز اعلام کرده که «اصلاً امکان انتقال موشک به یمن وجود ندارد» و موشک شلیک‌شده متعلق به خود گروه انصارالله است.

XS
SM
MD
LG