لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۸

ظریف: جان‌ کری و فدریکا موگرینی پاسوز من شدند


ظریف مدعی شده که دو سال متوالی «بیشترین امتیاز» را برای گرفتن جایزه صلح نوبل داشته ولی مطمئن بوده که به او جایزه نمی‌دهند.
ظریف مدعی شده که دو سال متوالی «بیشترین امتیاز» را برای گرفتن جایزه صلح نوبل داشته ولی مطمئن بوده که به او جایزه نمی‌دهند.

وزیر خارجه ایران گفته است جان کری، وزیر پیشین خارجه آمریکا، و فدریکا موگرینی، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «پاسوز» او شده‌‌اند و نتوانسته‌اند جایزه نوبل بگیرند.

محمدجواد ظریف که روز سه‌شنبه ۲۳ مهرماه در دیدار با جمعی از کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی سخن می‌گفت، علت این امر را «موضع‌گیری‌های» این دو دیپلمات در برجام دانسته است.

او همچنین مدعی شده که دو سال متوالی «بیشترین امتیاز» را برای گرفتن جایزه صلح نوبل داشته ولی مطمئن بوده که به او جایزه نمی‌دهند.

آقای ظریف نگفته که چطور متوجه شده «بیشترین امتیاز» را داشته است ولی توضیح داده که سال ۲۰۱۴ به عنوان «ریسک‌پذیرترین فرد جهان» انتخاب شده است.

منظور وزیر خارجه ایران انتخاب «ریسک‌پذیرترین فرد جهان» توسط موسسه آمریکایی Global Risk Insights (GRI) است که سال ۲۰۱۵ او را به عنوان «ریسک‌پذیرترین فرد جهان» انتخاب کرده بود.

او در این نشست در پاسخ به سوالی درباره فعال نبودن معاونت اقتصادی وزارت خارجه ایران گفته است پس از برجام فرصت برای جذب ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بود ولی تنها پنج میلیارد دلار آن جذب شد.

او گفته علت عدم جذب این سرمایه‌گذاری‌ها «سخت‌گیری‌ها» در داخل ایران بوده و اگر این سرمایه‌گذاری‌ها جذب شده بود، «پدر جد ترامپ» هم نمی‌توانست ایران را تحریم کند.

وزیر خارجه ایران همچنین با انتقاد از منتقدان داخلی برجام گفته است: «اگر می‌گویید برجام یک جسد است، آن را خاک کنید و به ازای آن شش قطعنامه شورای امنیت را بگیرید. آقای ترامپ هم برای شما جشن می‌گیرد».

آقای ظریف همچنین درباره بازداشت یولیا یوزیک، خبرنگار روس، گفته است: «خبرنگار روس را از اول نباید می‌گرفتند، مثل خیلی‌های دیگر».

این خبرنگار روس ۱۲ مهر امسال توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد. اتهام او «جاسوسی برای اسرائیل» بود ولی پس از پیگیری مقام‌های دولت روسیه، سخنگوی دولت ایران گفت مسئله جاسوسی نیست و این خبرنگار روس مشکل ویزا داشته است. خانم یوزیک ۱۸ مهر آزاد شد و به روسیه رفت.

وزیر خارجه ایران در این نشست همچنین گفته است وظیفه او «حفظ برند ایران است، نه برند ظریف» و در خارج از کشور باید از «منافع جمهوری اسلامی» دفاع کند.

در سال‌های گذشته انتقادهای گسترده‌ای به دلیل انکار نقض حقوق بشر در ایران توسط ظریف متوجه او شده است. او همچنین در گفت‌وگو با رسانه‌های خارجی مواردی چون نقض حقوق بهاییان را انکار کرده و به دفاع از «حجاب اجباری» در ایران پرداخته است.

منتقدان آقای ظریف او را به «تحریف واقعیت و دروغ‌گویی» متهم کرده‌اند ولی او می‌گوید چنین مواردی منطبق با «منافع جمهوری اسلامی» است و او باید دفاع کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، ایسنا و رادیو فردا/ ر.ح/ ک.ر
XS
SM
MD
LG