لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

ظریف خواستار مقابله‌ دسته‌جمعی کشورهای جهان علیه تحریم‌های آمریکا شد


محمدجواد ظریف بارها تحریم‌ها آمریکا را به یک عادت اعتیادآور در سیاست خارجی این کشور تشبیه کرده است
محمدجواد ظریف بارها تحریم‌ها آمریکا را به یک عادت اعتیادآور در سیاست خارجی این کشور تشبیه کرده است

وزیر خارجه ایران خواستار «مقابله دسته‌جمعی» کشورهای جهان با تحریم‌های آمریکا شده است.

محمدجواد ظریف روز یکشنبه اول دی‌ماه در توئیتی با متهم کردن آمریکا به اینکه به تحریم‌ها «معتاد شده است» گفت که این شیوه «عاری از هرگونه حس مسئولیت» است.

او افزوده است که رفتارهای آمریکا در زمینه تحریم نشان می‌دهد که ایالات متحده هیچ مرز و محدودیتی برای آنچه می‌خواهد انجام دهد یا ندهد، نمی‌شناسد.

ظاهرا اشاره آقای ظریف به تحریم خط لوله گازی «نورد استریم» توسط آمریکا است که اعتراض شدید روسیه و آلمان را برانگیخته است.

احداث این خط لوله ۱۱ میلیارد دلاری رو به پایان است و قرار بود تا نیمه اول سال ۲۰۲۰ صادرات ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز روسیه به آلمان از طریق آن آغاز شود، اما آمریکا این پروژه را تحریم کرده و هر شرکتی که در آن مشارکت داشته باشد را نیز به تحریم تهدید کرده است.

شرکت «اول‌سیز» سوئیس که کار لوله‌گذاری دریایی این پروژه را انجام می‌داد، اعلام کرده است که پروژه را متوقف می‌کند.

آلمان با انتقاد شدید از آمریکا گفته است این کشور نباید در سیاست انرژی اتحادیه اروپا دخالت کند.

آمریکا می‌گوید که پروژه یاد شده اتحادیه اروپا را به گاز روسیه وابسته‌تر می‌کند. روسیه نیز اعلام کرده که حتی با وجود تحریم آمریکا این پروژه را پیش خواهد برد و عملیاتی خواهد کرد.

آمریکا همچنین مجازات‌های سختی علیه تهران به اجرا گذاشته است که مهمترین آن تحریم‌های نفتی است که صادرات روزانه نفت ایران را از ۲.۵ میلیون بشکه به زیر ۳۰۰ هزار بشکه کاهش داده است.

آمریکا می‌گوید سیاست فشار حداکثری علیه ایران را ادامه خواهد داد و حلقه تحریم‌ها را تنگتر خواهد کرد.

به موازات این فشارها، ایران و آمریکا اخیرا دو زندانی را با هم مبادله کردند و برخی از تحلیل‌گران آن را نشانه‌ای از افزایش تلاش‌های پشت‌پرده برای کاهش تنش‌ها ارزیابی کرده‌اند.

سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران به ژاپن هم گمانه‌زنی درباره تلاش‌های میانجی‌گرانه را افزایش داده است.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، پیش از این سفر گفته بود که کشورش قصد دارد در حل بن‌بست هسته‌ای بین تهران و واشینگتن نقش فعال‌تری ایفا کند و بعد از سفر روحانی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با آقای آبه تلفنی گفت‌وگو کرده که یکی از محورهای این تماس سفر روحانی به ژاپن بوده است.

XS
SM
MD
LG