لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

برکناری وزیر دفاع اوکراین همزمان با ادامه ضدحمله اوکراین علیه مواضع روسیه


اولکسی رزنیکوف که در طول جنگ با روسیه مسئولیت وزارت دفاع را برعهده داشت، از چند ماه پیش با اتهام فساد مواجه بود
اولکسی رزنیکوف که در طول جنگ با روسیه مسئولیت وزارت دفاع را برعهده داشت، از چند ماه پیش با اتهام فساد مواجه بود

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز یکشنبه اعلام کرد که تصمیم به برکناری اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع، گرفته است و رستم عمروف، رئیس صندوق املاک دولتی، را به عنوان جایگزین او به مجلس معرفی خواهد کرد.

او در نطق ویدئویی شبانه خود برای ملت اوکراین با اشاره به حضور آقای رزنیکوف طی ۵۵۰ روز جنگ تمام‌عیار با روسیه گفت: «به اعتقاد من وزارت دفاع به شیوه‌های جدید و اشکال دیگر تعامل با ارتش و جامعه نیاز دارد.»

آقای زلنسکی گفت رستم عمروف را هفته آینده به مجلس معرفی خواهد کرد و انتظار دارد قانونگذاران کشورش با این انتصاب موافقت کنند.

تصمیم برای تغییر وزیر دفاع در حالی رخ داده که نیروهای اوکراین در حال فشار برای پیشبرد ضدحمله خود علیه مواضع روسیه در جنوب کشور خود هستند و اخیرا گزارش‌هایی درباره «پیشرفت قابل توجه» آنها منتشر شده است.

آقای عمروف ۴۱ ساله که اصالت تاتار کریمه‌ای دارد، عضو حزب «صدا» در اوکراین است و سال گذشته به عنوان رئیس صندوق املاک دولتی اوکراین منصوب شده بود.

او در برخی مذاکران حساس دوران جنگ نقش داشت، ازجمله قرارداد انتقال غلات از طریق دریای سیاه که با وساطت سازمان ملل و ترکیه منعقد شد. هرچند که روسیه چند هفته پیش از این قرارداد خارج شد.

عملکرد رستم عمروف در صندوق املاک دولتی هم با تحسین مواجه شده است. این صندوق بر خصوصی‌سازی اموال دولتی نظارت دارد و قبل از روی کار آمدن او با چند رسوایی درباره فساد درگیر بود.

اولکسی رزنیکوف اوایل نوامبر ۲۰۲۱ و چند ماه قبل از آغاز تهاحم نظامی روسیه به اوکراین به عنوان وزیر دفاع مشغول به کار شد و نقش مهمی در قانع کردن متحدان غربی اوکراین برای حمایت نظامی چند میلیارد دلاری از این کشور برای مقابله با حمله روسیه بازی کرده بود.

در ماه فوریه امسال، رهبر فراکسیون زلنسکی در مجلس گفت که قرار است آقای رزنیکوف از سمت خود کنار برود و ژنرال کیریلو بودانف جایگزین او شود.

اما سپس یک مقام اوکراینی گفت در این مقطع قرار نیست چنین تغییری رخ دهد، اما مشخص نشد گزارش‌ها درباره کتار رفتن وزیر دفاع به چه دلیل مطرح شد.

اما بعد از مجموعه‌ای از اتهام‌ها درباره «فساد» در وزارت دفاع، شایعاتی درباره استعفا یا برکناری اولکسی رزنیکوف مطرح شده بود.

بعد از انتشار این گزارش‌ها، آقای رزنیکوف گفت که قصد استعفا ندارد، اما اضافه کرد هر تصمیمی درباره آینده کاری‌اش را رئیس جمهور خواهد گرفت.

برخی رسانه‌های اوکراین در ماه ژانویه گزارش داده بودند وزارت دفاع متهم است که برخی محصولات برای ارتش مانند مواد غذایی و اورکت‌های نظامی را با قیمت بالا خریداری کرده و اتهامات دیگری درباره فساد مالی نیز در رسانه‌ها مطرح شد.

تصمیم زلنسکی برای برکناری وزیر دفاع اوکراین در بحبوحه تلاش‌ها برای مبارزه با فساد در این کشور گرفته شده است. کی‌یف از یک سو خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا شده است و از سویی مردم اوکراین به خاطر جنگی که درگیر آن هستند، به شدت نسبت به فساد حساس شده‌اند.

هرچند آقای رزنیکوف با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، بارها در تماس بوده است، اما یک سخنگوی پنتاگون حاضر نشد درباره این تغییر اظهار نظر کند و گفت این یک «مسئله داخلی» در دولت اوکراین است.

یک نماینده پارلمان اوکراین خبر داده که احتمالاً اولکسی رزنیکوف به عنوان سفیر جدید اوکراین در بریتانیا مشغول به کار خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو اروپای آزاد؛ ع.م/ م.ا
XS
SM
MD
LG