لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

زلنسکی در دیدار با نتانیاهو: در مورد افزایش همکاری نظامی روسیه و ایران نگرانی‌هایی داریم


رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی (چپ) و نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو
رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی (چپ) و نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کرد که مسائل مرتبط با ایران یکی از محورهای این مذاکرات بود.

به نوشته‌های رسانه‌های اسرائیلی، ولودیمیر زلنسکی در مورد این دیدار که روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور انجام شده، توضیح داد که «من او [نتانیاهو] را از حملات روسیه به شهرها، بنادر و زیرساخت‌های حیاتی ما با استفاده از پهپادهای ایرانی مطلع کردم.»

آقای زلنسکی افزود که «ما در مورد افزایش همکاری نظامی بین روسیه و ایران نگرانی‌های مشترک داریم.»

این سخنان پس از آن بیان می‌شود که در همان روز وزیر دفاع روسیه برای گفت‌وگو درباره همکاری‌های نظامی به ایران سفر کرد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، به همراه هیئتی از «مقامات نظامی» این کشور برای گفت‌وگو درباره همکاری‌های نظامی با جمهوری اسلامی عصر سه‌شنبه وارد تهران شد.

سفر وزیر دفاع روسیه به ایران در حالی انجام شد که کمتر از یک ماه تا پایان محدودیت‌های انتقال جنگ‌افزار و فناوری مرتبط با برنامهٔ موشکی ایران باقی مانده، هرچند کشورهای اروپایی طرف برجام اعلام کرده‌اند قصد ندارند این تحریم‌ها را لغو کنند.

اسرائیل از آغاز جنگ روسیه در اوکراین درخواست‌های متعدد رئیس‌جمهور و مقامات ارشد اوکراین برای ارسال تسلیحات، به‌ویژه سامانه پدافند ضد راکتی «گنبد آهنین»، را رد کرده است تا روابط خود را با روسیه، برای حفظ منافع اسرائیل در سوریه، حفظ کند.

بنابر گزارش‌ها، زلنسکی در پایان دیدار روز سه‌شنبه با نتانیاهو این جلسه را «خوب» توصیف کرده اما گزارش‌ها حاکی است اسرائیل به درخواست کمک دفاع موشکی همچنان پاسخ مثبت نداده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأکید کرد که «من از اسرائیل انتظار زیادی دارم.»

ادامه حملات گسترده پهپادی به اوکراین

مقامات محلی شهر صنعتی کرِمنچوک، واقع در مرکز اوکراین، خبر می‌دهند که پالایشگاه این شهر در حملات شبانه هواپیماهای بدون سرنشین روسیه آسیب دیده و این پالایشگاه هم‌اکنون تعطیل شده است.

شامگاه سه‌شنبه، در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده از رهبران جهان خواست تا در کنار اوکراین در برابر حمله به روسیه بایستند، روسیه حملاتی پهپادی را در سراسر اوکراین انجام داد که به کشته شدن دست‌کم ۹ نفر انجامید. بسیاری از این حملات، شهر لِویو در غرب اوکراین را هدف قرار داد که در آن یک انبار کمک‌های بشردوستانه نیز دچار حریق شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی روز سه‌شنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل، روسیه را به «استفاده از مواد غذایی و انرژی به عنوان حربه جنگی» متهم کرد و از رهبران جهان خواست تا در برابر ادامه «تجاوز» روسیه، اتحاد نشان دهند.

روسیه و اوکراین به یکدیگر اتهام «نسل‌کشی» زده‌اند و قرار است دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به این اتهام‌ها رسیدگی کند.

با استفاده از جروزالم‌پست، وای‌نت، رویترز و سایت سازمان ملل، پ.پ/ ب.ب
XS
SM
MD
LG