لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

آمادگی بایدن برای دیدار با پوتین درباره بحران اوکراین؛ تمدید رزمایش مشترک روسیه و بلاروس


عکس منتشر شده توسط وزارت دفاع روسیه که یک چترباز روس را حین رزمایش مشترک نیروهای مسلح روسیه و بلاروس نشان می‌دهد
عکس منتشر شده توسط وزارت دفاع روسیه که یک چترباز روس را حین رزمایش مشترک نیروهای مسلح روسیه و بلاروس نشان می‌دهد

همزمان با تشدید خشونت‌ها در نزدیکی مرزهای اوکراین و هشدارهای فزاینده در مورد حمله «قریب‌الوقوع» مسکو به این کشور، ولودیمیر زلینسکی رئیس‌جمهوری اوکراین از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، خواست که با او دیدار کند.

رئیس‌جمهوری اوکراین روز ۳۰ بهمن در حاشیه دومین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ ضمن دیدار با کامالا هریس، معاون جو بایدن، اظهار داشت: «نمی‌دانم رئیس‌جمهوری روسیه به دنبال چیست، بنابراین پیشنهادم ملاقات است».

او با تاکید بر این‌که اوکراین فقط مسیر دیپلماتیک را برای حل‌وفصل صلح‌آمیز بحران دنبال خواهد کرد، افزود روسیه می‌تواند محل مذاکرات را انتخاب کند.

این سخنان ساعاتی پس از آن بیان شد که در میانه هشدارهای فزاینده مقام‌های غربی مبنی‌بر «قریب‌الوقوع بودن» تهاجم روسیه، رهبران جدایی‌طلب شرق اوکراین دستور بسیج کامل نظامی را صادر کردند.

پیشتر، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا هشدار داد که در صورت حمله روسیه به اوکراین، غرب آماده است تا با اعمال تحریم‌ها، دسترسی مسکو به بازارهای مالی و فناوری‌های پیشرفته را محدود کند.

اورسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، که در کنفرانس امنیتی سالانه مونیخ سخن می‌گفت، اظهار داشت:‌ «تفکر خطرناک کرملین، مستقیما نشات‌گرفته از گذشته‌ای تاریک است و ممکن است به قیمت آینده روسیه تمام شود».

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، مایل است «در اسرع وقت» با ولادیمیر پوتین دیدار کند تا تنش‌های جنگی در اوکراین را کاهش دهد.

پیشتر آقای بایدن گفته بود که فعلا برنامه‌ای برای دیدار با همتای روس خود ندارد.

دیپلمات ارشد آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن تکرار هشدارها در مورد نزدیک بودن تهاجم احتمالی روسیه تصریح کرد باید منتظر ماند و دید که آیا دیپلماسی می‌تواند رئیس‌جمهور پوتین را از پیشبرد این امر منصرف کند.

دولت جو بایدن روز یک‌شنبه همچنان از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه در آستانه حمله گسترده مسکو به اوکراین خودداری کرد.

غرب مسکو را با تحریم‌های شدید اقتصادی تهدید کرده است. با این حال، مقام‌های آمریکایی استدلال می‌کنند که روسیه به دنبال «بهانه» برای حمله به اوکراین است و تحریم دولت ولادیمیر پوتین قبل از تهاجم، تنها وقوع فوری چنین بحرانی را تضمین می‌کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز تاکید کرد: «اگر کسی را به خاطر کاری که هنوز انجام نداده است تنبیه کنید، ممکن است عملا مرتکب آن کار بشود».

کرملین هنوز به خواسته رئیس‌جمهوری اوکراین مبنی‌بر دیدار رو در رو واکنش مستقیم نشان نداده است.

با این حال، ولادیمیر پوتین روز یک‌شنبه در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، کی‌یف را مسئول تشدید تنش نظامی در شرق اوکراین دانست.

او همچنین بار دیگر تاکید کرد که «ایالات متحده و ناتو، خواسته‌های روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی را جدی بگیرند».

تمدید زمان رزمایش مشترک روسیه و بلاروس

گزارش‌ها همچنین حاکی است که روسیه و بلاروس، مدت زمان رزمایش مشترک خود را به دلیل تداوم فعالیت‌های نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه و بلاروس و همچنین منطقه دونباس در شرق اوکراین تمدید کردند. این رزمایش قرار بود روز یک‌شنبه پایان یابد.

در حالی‌که وزارت دفاع بلاروس این خبر را تایید کرده، کرملین تاکنون در این‌باره اظهار نظری نکرده است. اما ولادیمیر پوتین در تماس با رئیس جمهوری فرانسه بار دیگر ادعا کرد که نیروهای روسیه پس از پایان تمرینات نظامی مشترک از بلاروس خارج خواهند شد.

بر اساس برآوردهای ناتو، حدود ۳۰ هزار سرباز روسیه در بلاروس حضور دارند.

تداوم حضور نیروهای نظامی روسیه در بلاروس و برخی مناطق هم‌مرز با اوکراین، به نگرانی‌ها در مورد تهاجم احتمالی به کی‌یف، پایتخت اوکراین با جمعیتی نزدیک به سه میلیون نفر، دامن زده است.

خبرگزاری رویترز روز یک‌شنبه از قول یک منبع دیپلماتیک گزارش داد که ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا تنها در روز شنبه حدود دو هزار مورد نقض آتش‌بس در شرق اوکراین را ثبت کردند.

همزمان با شتاب گرفتن تحولات در اوکراین، دولت‌های فرانسه، آلمان و اتریش از شهروندان خود خواستند که هر چه سریع‌تر خاک اوکراین را ترک کنند.

در همین زمینه، شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا نیز از لغو کلیه پروازهای خود به کی‌یف، پایتخت اوکراین، و همچنین اودسا، شهری بندری در حاشیه دریای سیاه که احتمال می‌رود از اهداف اصلی تهاجم مسکو باشد، خبر داد.

با استفاده از گزارش‌های خبری آسوشیتدپرس، رویترز، خبرگزاری فرانسه و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG