لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

امرسون منانگاگوا به ۳۷ سال رهبری رابرت موگابه پایان داد


امرسون منانگاگوا (چپ) در استادیوم ملی ورزشی هراره، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد
امرسون منانگاگوا (چپ) در استادیوم ملی ورزشی هراره، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد

امرسون مِنانگاگوا، روز جمعه سوم آذر، در مراسمی رسمی در هراره، پایتخت زیمبابوه، در حضور هزاران نفر، سوگند ریاست جمهوری خورد و به ۳۷ سال رهبری رابرت موگابه پایان داد.

به گزارش رویترز، امرسون منانگاگوا وعده داد که از حقوق ۱۶ میلیون شهروند زیمبابوه دفاع خواهد کرد و خواهان ایجاد شرایط لازم برای رشد اقتصادی است.

وی افزود که زیمبابوه، کشور امنی برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی است و انتخابات ریاست جمهوری سال آینده برگزار می‌شود.

به گزارش سی‌ان‌ان، آقای منانگاگوا همچنین از نقش رابرت موگابه در جنگ استقلال زیمبابوه تمجید کرد و گفت که موگابه مانند «پدری» برای وی بوده‌است.

رهبر جدید زیمبابوه تا حدود یک ماه پیش معاون اول رابرت موگابه بود، اما آقای موگابه او را عزل و همسر خود را جایگزین وی کرده بود. پس از برکناری، آقای منانگاگوا کشور را ترک کرد.

آقای منانگاگوا، پیشتر، مسئول نیروهای امنیتی زیمبابوه، وزیر دادگستری و دفاع بوده و دهه‌ها به عنوان معتمد و متحد رابرت موگابه محسوب می‌شد.

امرسون منانگاگوا ۷۵ ساله به ویژه متهم است که در کشتار «۲۰ هزار» نفر از مخالفان موگابه در سال ۱۹۸۳، نقش کلیدی داشته‌است. رئیس‌جمهور جدید زیمبابوه این اتهامات را رد می‌کند و در دو هفته گذشته از دمکراسی، تعامل و احترام به قانون سخن گفته است.

رابرت موگابه ۹۳ ساله در مراسم روز جمعه حضور نداشت و مقام‌های حزب حاکم گفته‌اند او در زیمبابوه «امن» خواهد بود و میراث او به عنوان قهرمان مبارزات استقلال زیمبابوه، حفظ خواهد شد.

رابرت موگابه روز سه‌شنبه بالاخره پس از ۳۷ سال حکومت بر زیمبابوه به دنبال فشارهای نیروهای مسلح این کشور و نگرانی از استیضاح در پارلمان، از قدرت کنار رفت.

او از سال ۱۹۸۰ و استقلال زیمبابوه از بریتانیا تنها رهبری است که بر این کشور حکومت کرده‌است.

XS
SM
MD
LG