افزایش ۵۰ درصدی صادرات آمریکا به ایران در نیمه اول ۲۰۱۸

تازه‌ترین گزارش ماهانه اداره آمار آمریکا که روز شنبه، ۱۳ مردادماه، در سایت رسمی آن منتشر شد، حاکی است که آمریکا طی نیمه اول سال ۲۰۱۸ حدود ۶۰ میلیون دلار صادرات به ایران داشته که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

با این حال، صادرات ایران به آمریکا در همین زمان مقدار بسیار اندکی کاهش یافته و حدود ۳۵ میلیون دلار بوده است.

آمریکا بیشتر محصولات کشاورزی و پزشکی به ایران صادر می‌کند و محصولات سنتی صادراتی ایران به آمریکا نیز فرش و پسته است، اما اخیرا آمریکا واردات فرش از ایران را ممنوع کرد.

ایالات متحده در اردیبهشت‌ماه سال جاری از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های مالی که روز شنبه آغاز می‌شوند و تحریم‌های نفتی را که تا سه ماه دیگر به اجرا گذاشته می شود، بازگرداند.

با این حال صادرات آمریکا به ایران از زمان خروج از برجام تفاوت چندانی نکرده و برخلاف انتظار، صادرات ایران به آمریکا افزایش نیز یافته است.

در این میان گزارش جدید گمرک ایران نیز حاکی است که کل صادرات غیرنفتی ایران در چهار ماه سال جاری افزایشی ۱۵ درصدی و واردات کشور نیز کاهشی ۴ درصدی داشته است.

صادرات غیرنفتی ایران

بر اساس آمارهای گمرکی که در سایت رسمی آن منتشر شده است، صادرات غیرنفتی ایران از اول فروردین تا آخر تیرماه به ۱۳ میلیارد و ۴۷۱ میلیون دلار رسیده است.

البته بخش اعظم آن چه ایران به عنوان «صادرات غیرنفتی» آمارگیری می کند، در اصل محصولات خام نفتی است. برای نمونه تنها میعانات گازی (نوعی نفت خام سبک که از میادین گازی تولید می‌شود)، پروپان و بوتان و دیگر گازهای خام سنگین، تقریبا یک چهارم کل صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می‌دهد.

ایران غیر از اقلامی که در سبد صادرات غیرنفتی قرار داده است، نفت خام، محصولات نفتی (گازوئیل و نفت کوره) و گاز طبیعی (متان) نیز صادر می‌کند.

بر اساس آمارهای شرکت ملی نفت، ایران در چهار ماهه سال جاری روزانه به طور متوسط ۲.۳ میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی ۷ درصدی را نشان می‌دهد. قیمت نفت نیز در چهار ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

عمده‌ترین مقاصد صادرات غیرنفتی ایران به ترتیب چین، امارات متحده عربی، عراق، کره جنوبی و افغانستان است.

واردات غیرنفتی ایران

آمارهای گمرک جمهوری اسلامی حاکی است که واردات کشور نیز طی این دوره چهار درصد کاهش یافته و به ۱۵ میلیارد و ۱۷۹ میلیون دلار رسیده است. عمده‌ترین کالاهای وارداتی ایران شامل محصولات کشاورزی، قطعات خودرو و موبایل است.

بدین ترتیب، تراز تجاری غیرنفتی ایران در چهار ماه سال مثبت بوده است. ایران غیر از این کالاها، بنزین نیز وارد می کند.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران نیز به ترتیب چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، هند و آلمان است.

منابع: اداره آمار آمریکا، گمرک ایران، وزارت نفت ایران/ د. خ./ف. دو.