لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

ایران به خاطر تحریم فرش علیه آمریکا اقامه دعوی می‌کند


رییس مرکز ملی فرش ایران می‌گوید که از ایالات متحده به خاطر تحریم فرش دستباف ایرانی در مجامع بین‌المللی اقامه دعوی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ فرشته دستپاک روز شنبه٬ ششم مردادماه٬ با تاکید بر این که فرش دستباف ایرانی «متعلق به ملت ایران» است٬ تحریم آن از سوی آمریکا را «اشتباه» خواند و گفت: «بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی٬ هر آنچه متعلق به یک ملت است را نمی‌توان تحریم کرد.»

خانم دستباف افزود که مرکز ملی فرش و اتحادیه‌های ذیربط در تلاشند تا با اتکا به پروتکل‌های بین‌المللی و کنوانسیون‌هایی که ایران عضو آن است٬ فرش دستباف را از فهرست تحریم خارج کنند.

فرش پس از نفت و محصولات نفتی یکی از محصولات اصلی صادراتی ایران است. به گفته ایرنا٬ فرش ایرانی به ۸۰ کشور دنیا صادر می‌شود و آمریکا با سهمی ۳۰ درصدی از این صادرات٬ یکی از مهمترین‌ بازارهای ایران در این خصوص به شمار می‌رود.

با این‌حال در راستای خروج آمریکا از برجام٬ وزارت خزانه‌داری آمریکا ششم تیرماه مجوز شرکت‌های آمریکایی برای واردات فرش را لغو کرد.

البته تحریم واردات فرش ایرانی از سوی آمریکا اتفاق تازه‌ای نیست. پیشتر دولت آمریکا برای دهه‌ها واردات فرش ایرانی را ممنوع کرده بود٬ تا این‌که دولت بیل کلینتون در دهه ۹۰ میلادی در اقدامی برای نشان دادن حس نیت واردات فرش، پسته، خاویار و خشکبار محصول ایران را آزاد کرد.

سال ۲۰۱۰ اما ایالات متحده در راستای مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی٬ بار دیگر واردات فرش ایرانی به آمریکا را ممنوع کرد. به گفته ایرنا تا پیش از آن ایران سالانه ۸۰ میلیون دلار فرش به آمریکا صادر می‌کرد که تحت تاثیر تحریم‌های ۲۰۱۰ این صادارت به صفر رسید.

این خبرگزاری می‌افزاد توافق هسته‌ای موجب شده بود که صادارت فرش دستباف به آمریکا بار دیگر رونق بگیرد و در سال ۱۳۹۵ به ۹۰ میلیون دلار برسد٬ هر چند این صادرات حال با وضع دوباره تحریم‌ها بار دیگر در معرض خطر است.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه از برجام خارج شد و در پی آن وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دور جدید تحریم‌های شدید علیه ایران از ۱۳ مرداد، و بخش بعدی آن از ۱۳ آبان اجرا می‌شود.

ایران که از همان ابتدا خروج آمریکا از برجام را غیرقانونی خوانده بود٬ ۲۵ تیرماه به خاطر خروج یکجانبه آمریکا از این توافق بین‌المللی و بازگشت تحریم‌های فراسرزمینی این کشور به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت برد. آمریکا اما این شکایت را «بی‌اساس» خوانده است.

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا / د.آ
XS
SM
MD
LG