لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

سناتور‌های جمهوری‌خواه به اروپا درباره تضعیف تحریم‌های ایران هشدار دادند


ده سناتور جمهوری‌خواه روز پنجشنبه چهارم مرداد در نامه‌ای به سفرای سه کشور اروپایی در واشینگتن نسبت به دور زدن یا تضعیف تحریم‌های آمریکا علیه ایران هشدار دادند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این ده سناتور جمهوری‌خواه که در سال ۲۰۱۵ مخالف توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، برجام بودند در نامه خود به سفرای فرانسه، بریتانیا و آلمان می گویند، کنگره ایالات متحده به هرگونه تلاشی برای دور زدن یا تضعیف تحریم‌هایی که قرار است آمریکا به دنبال خروج از توافق هسته‌ای علیه ایران اعمال کند، واکنش نشان خواهد داد.

دونالد ترامپ، ئیس‌جمهور که از زمان کارزار انتخاباتی خود از منتقدان جدی توافق هسته‌ای با ایران بود و بارها از آن به عنوان بدترین توافق ممکن یاد کرده بود، در ۱۸ اردیبهشت امسال از تصمیم واشینگتن برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی خبر داد.

نخستین دور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران ۹ روز دیگر ، ۱۳ مرداد، اجرایی می‌شود و تا زمان بازگشت همه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی در ۱۳ آبان امسال، آمریکا مصمم است که صادرات نفت ایران به صفر برساند.

سناتور تد کروز، از ایالت تگزاس، مارکو ربیو، از ایالت فلوریدا، و تام کاتن، از آرکانزاس، از جمله امضاء کنندگان این نامه هستند.

امضاء کنندگان این نامه گفته‌اند، تحریمها علیه ایران براساس قانون آمریکا است و تنها به دلیل این که دولت سابق آمریکا توافق هسته‌ای را امضا کرده بود رفع شدند و اینک دولت دونالد ترامپ از این توافق خارج شده است.

سناتورهای جمهوری‌خواه اضافه کرده‌اند، هدف ما از نوشتن این نامه این است که نه تنها از شما بخواهیم تمامی تحریم‌های آمریکا را رعایت کنید، بلکه تاکید کنیم که هرگونه تلاش برای دور زدن و تضعیف قوانین آمریکا مایه نگرانی خواهد بود.

آنها تصریح کردند، هرگونه تلاش برای دور زدن یا نقض (تحریمها) زمینه ساز اقدام‌ کنگره در هماهنگی با دیگر نهادهای دولت آمریکا خواهد شد تا یکپارچگی آنها تضمین شود.

به دنبال خروج آمریکا از برجام ، فرانسه، آلمان و بریتانیا به همراه روسیه و چین اعلام کردند که همچنان به این توافق پایبند خواهند ماند.

با این حال متحدان اروپایی آمریکا که به دنبال حفظ توافق هسته‌ای هستند، در هفته‌های اخیر تلاش داشته‌اند که راهی برای تبادلات بانکی ایران پیدا کنند تا ایران بتواند از طریق آن به صدور نفت خود ادامه دهد.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، یکی از این تمهیدات، نقل و انتقال مستقیم پول از سوی بانک‌های مرکزی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بانک مرکزی ایران است.

در همین زمینه، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز در جمع گروهی از ایرانیان آمریکایی با متهم کردن مقام‌های ایرانی به فساد و بی‌ثبات کردن منطقه تاکید کرد که واشینگتن به دنبال قطع منابع مالی و قطع صادرات نفت ایران است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، می‌گوید اگر آمریکا بخواهد جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، با «مقابله‌به‌مثل» ایران مواجه خواهد شد.

این در حالی است که شماری از کشورها از کاهش واردت نفت از ایران خبر داده‌اند.

در همین زمینه گزارش‌های حاکی است که پالایشگاه بزرگ نفت «هندوستان پترولیوم کورپ» (HPCL) پس از آنکه شرکت بیمه آن از تحت پوشش قراردادن محموله نفت ایران بدلیل تحریم‌های آمریکا امتناع کرد، از خرید نفت خام از ایران صرف‌نظر کرده است.

خبرگزاری رویترز پیشتر نیز از قول منابع کشتی‌رانی و صنعتی گزارش داده‌ بود به‌خاطر بازگشت تحریم‌های آمریکا، واردات نفت هند از ایران در ماه گذشته میلادی (ژوئن) نسبت به ماه پیش از آن ۱۵٫۹ درصد کاهش یافته و به ۵۹۲ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز رسید.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG