لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۲

ابراز نارضایتی ظریف از بسته پیشنهادی اروپا به ایران


وزیر خارجه ایران ضمن اعلام نارضایتی از بسته پیشنهادی اروپا به ایران، گزارش‌ها درباره فروش نفت ایران در ازای دریافت کالا از روسیه را نیز تکذیب کرد.

محمد جواد ظریف در مصاحبه با یورو نیوز بسته پیشنهادی اروپا را رضایت بخش ندانست و گفت که مذاکرات در این باره در جریان است.

آقای ظریف همچنین گفت که اروپا برای حفظ برجام به ایران «تعهد سیاسی» داده اما این تعهد کافی نیست.

وزیر خارجه ایران از کشورهای اروپایی خواست که اگر به ادامه برجام علاقه دارند، با خروج شرکت های این کشورها از ایران مقابله کنند.

وی تاکید کرد: «ایران نباید تنها طرف حاضر در توافق باشد که هزینه کرده است. ما باید شاهد فعالیت و تبادلات بانکی و افتتاح حساب باشیم».

مقامات جمهوری اسلامی و اروپا جزئیات بسته پیشنهادی اروپا به ایران را اعلام نکرده‌اند و تنها برخی از آنها گفته‌اند که در این بسته برخی از خواسته‌های تهران مانند مبادلات مالی، حمل و نقل و فروش نفت مد نظر قرار گرفته است.

وزیر نفت ایران نیز روز شنبه، ۱۶ تیر، گفته بود که مقامات وزارت خارجه ایران از جزئیات بسته پیشنهادی اروپا «چندان راضی نبوده‌اند».

روز ۱۴ تیر اعلام شد که نمایندگان پارلمان اروپا به طرحی رای داده‌اند که به بانک سرمایه‌گذاری اروپا اجازه می‌دهد با ایران همکاری کند، اما این تصمیم «الزام‌آور نیست».

با این حال رئیس این بانک اعلام کرده که این بانک ترجیح می‌دهد در ایران سرمایه‌گذاری نکند.

آقای ظریف همچنین در واکنش به گزارش‌ها درباره فروش نفت ایران به روسیه در ازای کالا نیز گفت که «بسته همکاری» دو کشور شامل «فروش یا دادن نفت به روسیه و دریافت کالا در قبال آن نیست».

وی تاکید کرد که «این بسته بسیار بزرگتر است» و شامل مواردی چون همکاری در حوزه انرژی می‌شود و «همچنین امکان اینکه ایران پول نقد دریافت کند».

ایتارتاس، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، روز جمعه، ۲۲ تیر، از امکان‌پذیر بودن اجرای «برنامه نفت در برابر کالا» بین دو کشور خبر داده بود.

پدرام سلطانی، نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران، هم روز سه‌شنبه ۲۶ تیر اعلام کرده بود که بر اساس بسته‌های پیشنهادی اروپا به جمهوری اسلامی، خرید نفت ایران از سوی اروپا به ‌صورت تهاتر (معاوضه با کالا) انجام خواهد شد.

پیش از این نیز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، یکی از راهکارهای مقابله با تحریم‌های آمریکا را «تهاتر» یا مبادله نفت با کالاهای اساسی دانسته بود؛ اقدامی که در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز انجام گرفت ولی پس از آن گزارش‌هایی درباره پرداخت نشدن پول ایران منتشر شد. از جمله یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران، سال ۹۳ گفته بود که ایران «حدود صد میلیارد دلار ارز منجمد شده» در کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن دارد، ولی «نمی‌تواند سریعا از آن‌ها استفاده کند».

آمریکا قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفته است که اگر خریداران نفت ایران «نتوانند یک شبه این کار را انجام دهند، ما استثنائی‌هایی قائل خواهیم شد».

منبع: خبرگزاری مهر، یورونیوز؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG