«توافق»درباره آینده روابط اتحادیه اروپا و بریتانیا پس از برگزیت

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا

گزارش ها حاکی است که اتحادیه اروپا و بریتانیا بر سر پیش نویس آینده روابط دوجانبه پس از برگزیت توافق کرده‌اند. این در حالی است که اسپانیا هشدار داده است که می‌بایست مساله جبل الطارق پیش از نشست رهبران اتحادیه اروپا برای تایید این پیش نویس در روز یکشنبه حل و فصل شود.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا روز پنجشنبه به پارلمان این کشور گفته است: مردم بریتانیا خواهان برگزیت هستند. آنها خواهان یک توافق خوب هستند، توافقی که ما را به سمت یک آینده روشنتر هدایت خواهد کرد.

خانم می تصریح کرد که ۷۲ ساعت آینده برای این توافق حیاتی خواهد بود و وی تمامی توان و تلاش خود را صرف این خواهد کرد که خواست مردم بریتانیا محقق شود.

در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ حدود ۵۲ درصد از مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و حدود ۴۸ درصد به باقی ماندن در این اتحادیه رای دادند.

ترزا می امیدوار است با تصویب طرح پیشنهادی خود، بریتانیا ضمن خروج از اتحادیه اروپا بتواند مناسبات اقتصادی و سیاسی نزدیکی را با این اتحادیه حفظ کند.

جبل‌الطارق یک شبه جزیره کوچک در جنوب شرقی اسپانیاست که در سال ۱۷۱۳ به مالکیت بریتانیا درآمد. این منطقه با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت همواره یک محور تنش در روابط اسپانیا و بریتانیا بوده، چون اسپانیا خواهان بازگرداندن این منطقه به قلمرو خود است.

با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، جبل‌الطارق نیز که ۹۶ درصد از جمعیت آن به باقی ماندن در اتحادیه رای داده‌ بودند از این اتحادیه خارج خواهد شد.