موگرینی: با ایران بر سر مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو می‌کنیم

فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت سازوکار ویژه اقدام اروپا برای بهره بردن تهران از منافع برجام تا پایان سال جاری میلادی (که بیست روز از آن باقی مانده)نهایی خواهد شد.

این سازوکار ویژه که توسط کشورهای آلمان و فرانسه که از جمله طرف‌های ایران در برجام هستند، برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و تسهیل دسترسی ایران به درآمد حاصل از نفت در نظر گرفته شده است.

به گزارش موگرینی می‌گوید این سازوکار برای پیشبرد تجارت مشروع با ایران است.

قرار بود در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه، در مورد موشک‌های بالیستیک و اتهامات در زمینه ترور در فرانسه و دانمارک نیز بررسی شود.

موگرینی در این‌باره گفته است که حمایت قوی اتحادیه اروپا از برجام دلیل نمی‌شود که این اتحادیه چشمش را به روی سایر مسایل ببندد.

موگرینی همچنین افزود در نشست وزیران خارجه، به نگرانی‌های دانمارک و فرانسه در مورد فعالیت‌های «غیرقانونی» ایران توسط‌ بخش‌هایی از حاکمیت ایران پرداخته شد.

رئیس سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا ضمن استقبال از حمایت ایران از گفت‌وگوهای صلح یمن در سوئد گفت مذاکرات با ایران در مورد مسائل منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک توسط چهار کشور اروپایی شامل آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا ادامه خواهد یافت.

وی همچنین تاکید کرد که ایران بنا بر گزارش آژانس به برجام پایبند بوده و مردم ایران باید از منافع این توافق بهره‌مند شوند.