احمد مازنی: وزرای اطلاعات و دادگستری درباره مرگ صیادی توضیح دهند

احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خواستار توضیح وزیران اطلاعات و دادگستری درباره علت بازداشت و فوت وحید صیادی نصیری در زندان قم شد.

به گزارش ایسنا احمد مازنی در دو نامه جداگانه به محمود علوی وزیر اطلاعات و علیرضا آوایی نوشت: «آنچه افکار عمومی و نمایندگان مردم را نگران می‌کند وقوع حوادث ناگواری از این دست به صورت مکرر در زندان‌هاست. بنابراین به منظور رفع شبهه و آگاهی مردم در خصوص موارد زیر توضیح دهید؛۱- علت و مستندات قانونی بازداشت آقای وحید صیادی نصیری را اعلام کنید. ۲-علت فوت آن مرحوم چه بوده آیا اعتصاب غذا منجر به فوت شده یا بیماری زمینه ای دیگری موجب درگذشت زندانی شده است؟ ۳- علیرغم وقوع حوادث منجر به مرگ زندانیان در مورد قصور یا تقصیر‌های احتمالی مسولان زندان‌ها توضیح دهید؛ به ویژه آن که علاوه بر حقوق زندانی چه بسا زنده ماندن برخی از متهمان موجب بررسی بیشتر و احقاق حق نظام و مردم شود که مرگ زندانی موجب باقی ماندن ابهامات و تضییع حقوق عمومی شود.»

وحید صیادی نصیری چهارشنبه گذشته درگذشت. مهدی کاهه دادستان قم این زندانی را بیماری «بیماری کبدی» اعلام کرد اما الهه صیادی نصیری، خواهر وحید، در گفت‌وگو با رادیئ فردا علت برادرش را «اعتصاب غذا»، «خونریزی معده»، «پس زدن روده و کبد» عنوان کرد و گفت که این اطلاعات محدود را پزشکی قانونی بیمارستان در اختیار آنها گذاشته است.

الهه صیادی نصیری پیشتر گفته بود که برادرش در اعتراض به وضعیت نگهداری خود در زندان قم و درخواست برای انتقال به زندان اوین، اعتصاب غذا کرده بود. وحید صیادی نخستین بار شهریورماه ۹۴ بازداشت شد.

اتهامات او «توهین به مقدسات، توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران و تبلیغ علیه نظام» بود که عمدتا از رهگذر فعالیت‌هایش در شبکه‌های مجازی به ویژه فیسبوک برایش رقم خورد. وحید صیادی که در دادگاه بدوی مجموعا به هشت سال حبس محکوم شده بود، در فروردین امسال با اعمال عفو نوروزی و پس از تحمل دو سال و نیم حبس، از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود. آزادی این زندانی سیاسی و عقیدتی فقط چند ماهی به طول کشید و مرداد امسال، اداره اطلاعات شهر قم بار دیگر وی را بازداشت کرد.