هشدار پومپئو به ایران در مورد پرتاب «موشک‌های بالیستیک و فضایی»

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه به ایران هشدار داد تا برنامه‌های پرتاب موشک‌های بالیستیک و فضایی خود را کنار گذاشته و از پرتاب این موشک‌ها پرهیز کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای پومپئو با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده قصد ندارد کنار ایستاده و نظاره‌گر این باشد که سیاست‌های مخرب ایران ثبات و امنیت بین‌المللی را در معرض خطر قرار دهد.»

او افزود: «ما به رژیم [جمهوری اسلامی] توصیه می‌کنیم که در این پرتاب‌های [موشکی] تحریک‌آمیز تجدید نظر کرده و تمام فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالیستیک را متوقف کند تا بیش از این دچار انزوای عمیق اقتصادی و دیپلماتیک نشود.»

هشدار آقای پومپئو به پرتاب‌های فضایی پس از آن بیان می‌شود که قاسم تقی‌زاده، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، روز هشتم آذر گفته بود که «در آینده‌ای نزدیک پرتاب سه ماهواره به فضا را خواهیم داشت.»

دهم آذرماه امسال نیز برای نخستین بار مایک پومپئو بود که آزمایش موشکی ایران را فاش کرد و گفت آزمایش این نوع موشک که قادر است بخش‌هایی از خاک اروپا و کل خاورمیانه را هدف قرار دهد نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

مقام‌های ایرانی نخست از تأیید انجام این آزمایش طفره رفتند اما بعداً آن را تأیید کردند. ایران اما توانایی موشک‌های خود برای حمل کلاهک هسته‌ای را تکذیب می‌کند.