رئیس کل بانک مرکزی: حذف صفر از پول ملی دو سال طول می‌کشد

Iran-Tehran-Iranian money-Rial-note

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، روز دوشنبه در صفحه اینستاگرام خود بار دیگر به موضوع حذف صفر از پول ملی ایران اشاره کرده‌است.

آقای همتی که روز یک‌شنبه گفته بود بانک مرکزی لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را به دولت ارائه کرده، می‌گوید «این کار یک فرآیند زمان‌بر به‌لحاظ حقوقی و فنی دارد و بر مبنای برآورد کارشناسان ما اجرای آن نزدیک دو سالی طول می کشد».

رئیس کل بانک مرکزی نوشته است این اقدام «در کنار سایر اقدامات بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و به‌کارگیری ابزارهای نوین» و «شیوه‌های جدید» نظارت بر بانک‌ها خواهد بود.

به گفته همتی حدف صفر از پول ملی «متاخر بر اصلاحات بانکی خواهد بود».

فریدون خاوند، استاد اقتصاد در فرانسه، در مقاله‌ای با اشاره به کشورهای دیگری که چنین اقدامی انجام داده‌اند نوشته است «صفرزدایی» زمانی موثر می‌افتد که عوامل زاینده انحطاط اقتصادی کشور از میان برداشته شوند.

شماری از تحلیل‌گران و کارشناسان می‌گویند وضعیت نابسامان اقتصادی، تورم شدید در کنار مسائل دیگری که در پی بازگشت تحریم‌های آمریکا دامن اقتصاد را گرفته، سبب شده تا پول ملی ایران بخش بزرگی از قدرت خرید خود را از دست بدهد و حدف صفرهای آن احتمالا با هدف «بازگرداندن اعتبار» صورت می‌گیرد.