وزیر ارتباطات: رزمایش قطع اینترنت در ایران لغو شد

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از لغو برگزاری رزمایش قطع اینترنت در ایران که قرار بود هفتم بهمن‌ماه انجام شود، خبر داد.

وی پیش از این توئیت کرده بود از آنجا که زیرساخت بانکداری الکترونیکی از «زیرساخت‌های حیاتی کشور» به‌شمار می‌آید و «باید در برابر تهدیدات از جمله تحریم، مقاوم باشد»، سازمان پدافند غیرعامل قرار است این موضوع را آزمایش کند.

وزیر ارتباطات در عین حال عبارت «رزمایش قطع اینترنت» را «یکی از فجیع‌ترین عباراتی» نامید که برای «یک موضوع بسیار مهم مثل بررسی تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی کشور، به‌ کار برده شد»، اما آن را «ضایع» کرد.

به نظر آذری جهرمی، «اینگونه ناشی‌گری می‌کنیم و بعد فضای مجازی را مقصر می‌دانیم. باید بپذیریم در شناخت رسانه ضعف داریم.»

وی سنجش تاب‌آوری شرکت پرداخت الکترونیک «سداد» را نیز در همین راستا ارزیابی کرده و افزوده این موضوع «ارتباطی با (قطع شبکه) اینترنت کشور ندارد.»

برپایه اظهارات مسئولان ارتباطی، رزمایشی که قرار بود روز هفتم بهمن‌ماه انجام شود، ارتباطی با قطع شبکهٔ اینترنت ندارد و به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداختی توصیه شده سرورهای خارجی‌شان را انتقال دهند و اجباری در کار نیست.

محمدجعفر نعناکار، مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در این زمینه توئیت کرده که سازمان پدافند غیرعامل از شرکت شاپرک (شرکت وابسته به بانک مرکزی) خواسته «شرکت‌های پرداختی که سرورهای خارج از کشور دارند، سرورهای خود را به داخل منتقل کنند. این تنها یک توصیه بوده و نه اجبار.»