علی لاریجانی: رهبر دستور داده ساختارهایی در کشور در چهار ماه آینده اصلاح شود

 علی لاریجانی رئیس مجلس

علی لاریجانی رئیس مجلس در جریان سفر به حوزه انتخابیه خود، قم، اظهار داشت رهبر جمهوری اسلامی «دستور اصلاح ساختار‌هایی در کشور در مدت چهار ماه آینده» را داده است. لاریجانی افزود پس از پابان بررسی بودجه به این مبحث پرداخته خواهد شد. رئیس مجلس در این باره توضیح بیشتری نداده است.

تکمیلی: از سوی دیگر امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده اصولگرای مجلس در توضیح اظهارات لاریجانی گفت: «دستور مربوط به اصلاح ساختار کشور نیست بلکه درباره اصلاح ساختار بودجه کشور است بنابراین خبر یادشده ناقص است.»

به گفته قاضی‌زاده هاشمی بعد از آنکه پیش‌‌نویس لایحه بودجه ۹۸ اماده شد، رهبر جمهوری اسلامی به شورای هماهنگی اقتصادی و دولت نامه نوشت که حاوی «۶ بند ایراد و توصیه» بود.

به گفته این نماینده پس از آنکه مسئولان اصلاح لایحه بودجه را زمان‌بر دانستند، آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «۴ ماه به شما فرصت می‌دهم، تا جایی که می‌توانید برای ارائه لایحه بودجه ۹۸ انجام دهید، مواردی هم که فرصت نمی‌شود، به صورت لایحه اصلاحیه در اردیبهشت ماه انجام دهید».

در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای روند تغییرات در ساختار سیاسی، قضایی و مقننه با توسل به نظارت استصوابی عمدتا به سوی محدود شدن نهادهای انتخابی مانند مجلس شورا، مجلس خبرگان و قوه مجریه بوده است.

نهادهای تحت نظر و مقام‌های منصوب رهبر جمهوری اسلامی نظیر شورای نگهبان، رئیس قوه قضاییه، فرماندهان نظامی، بنیادها و آستان‌ها و امامان جمعه در سال‌های اخیر برای نهادها و مقام‌های انتخابی محدویت ایجاد کرده یا در مقابل آن قرار گرفته‌اند.

در ماه‌های اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد حوزه قانونگذاری شده به‌طوریکه علی مطهری نائب‌ رئیس مجلس گفته است عده‌ای می‌خواهند مجمع تشخیص نقش مجلس سنا را در ساختار سیاسی بازی کند.