«افزایش تنش» در روابط واشینگتن و برلین بر سر استرداد یک شهروند ترکیه

جان سالیوان، معاون وزیر خارجه آمریکا

شبکه خبری سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه در گزارشی از «افزایش تنش» در روابط واشینگتن با برلین در روزهای اخیر خبر داد.

آن طور که از این گزارش برمی‌آید، مقامات دولت دونالد ترامپ به دلیل آن که آلمان یک شهروند ترک و آلمانی را پس از پایان محکومیت به ترکیه فرستاده‌ است گلایه دارند.

به گزارش سی‌ان‌ان، همین امر روز چهارشنبه به مشاجره لفظی در جلسه جان سالیوان، معاون وزیر خارجه آمریکا، با وزیر خارجه آلمان و سفیر این کشور در واشینگتن دامن زده است.

دعوا بر سر فردی به اسم آدم ییلماز است که پس از گذراندن حبس ۱۱ ساله در آلمان، از آنجا که ملیت آلمانی از او گرفته شده، به ترکیه فرستاده شده است.

این در حالی است که به گفته مقامات وزارت خارجه آمریکا این فرد باید بر اساس کیفرخواستی که در سال ۲۰۱۵ صادر شده به آمریکا مسترد می‌شد.

این مقامات نگران هستند که این اتفاق بر استرداد، به گفته سی‌ان‌ان، دو شهروند ایران که در آلمان زندانی‌اند اثر منفی بگذارد. در این گزارش به نام و نشان این دو نفر اشاره‌ای نشده است.

قوه قضاییه ایالات متحده می‌گوید که آقای ییلماز که توسط گروهی مرتبط با القاعده آموزش داده شده بود در «قتل دو سرباز آمریکایی مشارکت داشته» و تصمیم آلمانی‌ها «زیر پا گذاشتن قانون» است.

دیپلمات‌های آلمانی در مقابل می‌گویند که «تاخیر از طرف مقامات آمریکا» و «اهمال» در دادن اطلاعات به دادگاه آلمان باعث شده است که آدم ییلماز در پایان دوران محکومیتش به ترکیه منتقل شود.

سی‌ان‌ان گزارش خود را به نقل از چند مقام آمریکایی و آلمانی نوشته است که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود.