موافقت رهبر جمهوری اسلامی با عفو گروه‌هایی از محکومان

زندان رجایی شهر

رهبر جمهوری اسلامی با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه برای عفو یا تخفیف در مجازات گروه‌هایی از محکومان موافقت کرد.

پیش از این صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه از تصمیم این قوه برای عفو «گسترده‌تری» به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب ۱۳۵۷ خبر داده بود.

با این حال از آنجا که قوه قضاییه و رئیس آن وجود زندانی سیاسی در ایران را منکر می‌شود، و این زندانیان را در زمره زندانیان امنیتی قلمداد می‌کند، این زندانیان اگر بیش از یک سال محکومیت داشته باشند، مشمول عفو پیشنهادی وی نشده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز پنجشنبه طی نامه‌ای با پیشنهاد صادق لاریجانی برای عفو یا تخفیف مجازات گروه‌هایی از محکومان موافقت کرد.

متهمانی که به ارتکاب جرایم زیر محکوم شده‌اند از این عفو یا تخفیف مجازات مستثنی هستند:

قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر (بیش از ۱۰۰ کیلوگرم تریاک و ملحقات آن، و بیش از دو کیلوگرم هروئین و روان گردان‌ها و ملحقات آن)؛ قاچاق اسلحه و مهمات؛ جرایم امنیتی که محکومیت آنها بیش از یک سال باشد؛ آدم‌ربایی در صورت عدم گذشت شاکی؛ اسیدپاشی؛ تجاوز به عنف؛‌ دایر کردن مرکز فساد و فحشاء؛ سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار یا سرقت سارقینی که میزان محکومیت حبس آنان بیش از پنج سال باشد؛ اختلاس؛ ارتشاء؛ کلاهبرداری؛‌ جعل اسکناس و ضرب سکه تقلبی؛ پولشویی؛ اخلال در نظام اقتصادی کشور؛ قاچاق مشروبات الکلی؛ قاچاق کالا و ارز سازمان یافته، حرفه‌ای و عمده.