فرهاد، آفریننده ترانه جدایی (آیریلیق) درگذشت

فرهاد ابراهیمی

فرهاد ابراهیمی (با نام شناسنامه‌ای رجب ابراهیمی و متخلص به فرهاد)، آفریننده ترانه «آیریلیق» (جدایی) روز ۱۹ بهمن درگذشت. در مورد علت فوت او در رسانه‌ها گزارشی داده نشده اما وی در سال ۱۳۹۳ پس از دوبار ایست قلبی، به کما رفته بود اما در همان دوره از کما خارج شده بود.

فرهاد، «آیریلیق» را در ۱۳۳۵ خورشیدی سرود و استاد علی سلیمی اردبیلی آهنگ‌سازی آنها را انجام داد و فاطمه قنادی (وارتوش ماچکالیانس) آن را در رادیو تبریز اجرا کرد.

این ترانه با اجرای رشید بهبودف شهرت جهانی پیدا کرد و بعدها یعقوب ظروفچی، باریش مانچو، امل سایین، داریوش و گوگوش و منصور هم آن را اجرا کردند.

فرهاد در سال ۱۳۱۴ در روستای کورعباسلوی اردبیل متولد شده و در ۱۰ سالگی همراه خانواده به تهران مهاجرت کرده و بقیه زندگی خود را در پایتخت گذراند.

او در گفت‌وگویی با صداوسیمای اردبیل گفته بود: «شب‌های بلند زمستان‌ها و پائیزها با سوادان ده ما (کورعباسلو) در خانه ما تا پاسی از شب جمع شده به خواندن کتاب‌های داستانی از قبیل شاهنامه فردوسی، گلستان سعدی، لیلی مجنون، امیر ارسلان، مختارنامه و نیز به داستان‌های کوراوغلو و عاشق غریب، شاه اسماعیل و عرب زنگی و غیره … پرداخته و گاهی نیز پدرم با زخمه‌های تار خود خوش‌صدا ها را همراهی می‌نمود، که در دوران کودکی‌ام از آن شبها خاطرات خوشی در ذهنم نقش بسته‌است ... و مرا تحت تأثیر قرار داد.»