سفر اعلام‌نشده سرپرست وزارت دفاع آمریکا به افغانستان

پاتریک شاناهان؛ دسامبر ۲۰۱۸

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده، به‌طور غیرمنتظره و اعلام‌نشده‌ای، برای دیدار با فرماندهان ارتش آمریکا و مقام‌های کابل، به افغانستان رفته‌است.

این سفر در حالی انجام شده که نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان نیز از امروز دور تازه‌ای از مذاکرات و سفرهای خود به اروپا و غرب آسیا را آغاز می‌کند.

شاناهان در افغانستان تاکید کرده حضور دولت مرکزی کابل در مذاکرات صلح «مهم است».

سرپرست وزارت دفاع آمریکا می‌گوید «افغان‌ها در مورد این‌که کشورشان در آینده چه شکلی خواهد داشت، تصمیم گرفته‌اند. این موضوع در ارتباط با آمریکا نیست، بلکه موضوعی مربوط به افغانستان است».

طالبان تا کنون با دولت مرکزی افغانستان مستقیما وارد گفت‌وگو نشده‌است. شماری از مقام‌های دولت مرکزی کابل نیز عمیقا از این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند. رئیس امور اجرایی افغانستان می‌گوید شبه‌نظامیان اسلام‌گرا قصد بازگرداندن کشور به دوران ترور و وحشت را دارند.

روز گذشته وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه در امور افغانستان رهسپار بلژیک، آلمان، ترکیه، قطر، افغانستان و پاکستان خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید «این سفر بخشی از تلاش‌های کلی برای ایجاد سنگ بنای روند صلح است؛ روندی که حافظ منافع ملی ایالات متحده باشد و سبب شود تا همه طرف‌ها در افغانستان گرد هم آمده و [در مورد آینده کشور] به گفت‌وگو بنشینند».