ابراز خوشبینی نماینده سازمان ملل در مورد حرکت در مسیر پایان دادن به جنگ یمن

مارتین گریفیتس

مارتین گریفیتس، نماینده ویژه ملل متحد در امور یمن، با ابراز خوشبینی از روند خروج حوثی‌ها و نیروهای دولتی از بندر حدیده، می‌گوید بخت پایان دادن به جنگ چهار ساله افزایش یافته‌است.

آقای گریفیتس، در نشستی با اعضای شورای امنیت سازمان ملل، اظهار کرده است که نیروهای دولتی یمن، حامیان عبد ربه منصور هادی، و از سوی دیگر شبه‌نظامیان حوثی، نشان داده‌اند که قادر هستند به وعده‌های خود عمل کنند.

اشاره این دیپلمات ملل متحد به توافقی‌ست که پاییز گذشته در استکهلم سوئد صورت گرفت و در چارچوب آن قرار شد نیروهای درگیر از حدیده خارج شوند. بندر حدیده یک بندر کلیدی برای کمک‌رسانی به مردم قحطی‌زده و جنگ‌زده یمن است.

مارتین گریفیتس گفته است خروج اولیه نیروهای درگیر از بندرهای کوچک‌تر راس عیسی و صلیف، «احتمالا» سه‌شنبه یا چهارشنبه (اول اسفند) انجام خواهد شد. پس از آن قرار است نیروها از بندر حدیده خارج شوند، در نتیجه دسترسی امدادرسانان از طریق دریای سرخ به یمن، ممکن شود.

نماینده سازمان ملل از همه طرف‌ها خواسته‌است به فاز نخست توافقات سوئد عمل کنند و بر سر اجرای فاز دوم نیز به توافق دست یابند: «آن‌چه امیدوار هستیم در نهایت به غیرنظامی‌شدن بندر حدیده بیانجامد».

جنگ یمن در پی شورش حوثی‌ها، که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار هستند، علیه دولت عبد ربه منصور هادی، که از حمایت عربستان سعودی برخوردار است، آغاز شد.

عربستان ائتلافی تشکیل داد و برای مقابله با حوثی‌ها وارد کارزار یمن شد. در عین حال که تهران نیز بارها با اتهام کمک‌های نظامی و مالی به حوثی‌ها، روبه‌رو شده‌است.

یمن طی چند سال گذشته با بحران شدید انسانی روبه‌رو شده و مقام‌های سازمان ملل عمیقا در مورد وضعیت غیرنظامیان هشدار داده‌اند.

«بنیاد صلح جهانی» وابسته به دانشگاه تافتز آمریکا، بحران انسانی یمن را ناشی از دو عامل اصلی یعنی بمباران هوایی کشورهای اتئلاف و جنگ، و بحران اقتصادی توصیف کرده‌است.