موگرینی «از نزدیک موضوع کناره‌گیری ظریف را دنبال می‌کند»

موگرینی و ظریف؛ مارس ۲۰۱۵

شبکه خبری یورونیوز به‌ نقل از یک منبع آگاه می‌گوید مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر‌ها در مورد کناره‌گیری محمد جواد ظریف را با «نگرانی» دنبال می‌کند و امیدوار است که در نهایت عملی نشود.

محمدجواد ظریف، روز شش اسفند ماه در حساب کاربری خود در اینستاگرام متنی را منتشر کرد که در آن «از ناتوانی برای ادامه خدمت… پوزش» خواسته‌است.

ساعتی بعد خبرگزاری فارس و دیگر رسانه‌های خبری ایران از استعفای وزیر خارجه خبر دادند. بنا بر گزارش‌ها این کناره‌گیری هنوز مورد تائید رئیس‌جمهوری ایران قرار نگرفته‌است.

شبکه یورونیزو به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده است که فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، موضوع «استعفای آقای ظریف را با نگرانی دنبال می‌کند. او از نزدیک مسائل را دنبال می‌کند و امیدوار است که [کناره‌گیری] در نهایت عملی نشود».

این منبع آگاه افزوده است که سیاست‌های اتحادیه اروپا تغییری نخواهد کرد.

اتحادیه اروپا از حامیان «برجام» است که خانم موگرینی و آقای ظریف در نهایی‌شدن آن نقش عمده‌ای داشتند.

آمریکا از برجام خارج شده‌است. مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز گذشته در واکنش به خبر کناره‌گیری ظریف در توئیتر خود نوشته بود «به هر حال، او (ظریف) و حسن روحانی تنها ویترین یک مافیای فاسد مذهبی هستند. ما می‌دانیم خامنه‌ای همه تصمیم‌های نهایی را می‌گیرد. سیاست ما تغییری نکرده‌است؛ حکومت [جمهوری اسلامی] باید مانند یک کشور معمولی رفتار کند و به مردم خودش احترام بگذارد».

محمد جواد ظریف از ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بود و از ۲۴ مردادماه سال ۱۳۹۲ به‌عنوان وزیر خارجه دولت حسن روحانی فعالیت کرده‌است.