محسن رضایی: اروپا در مورد اف‌‌ای‌تی‌اف و پالرمو تضمین دهد

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار آن شد که اروپایی‌ها در مورد کنوانسیون پالرمو و اف‌ای‌تی‌اف به ایران تضمین بدهند.

محسن رضایی که یکی از مخالفان لوایح چهارگانه پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجمع است، روز یکشنبه در موسسه مصباح در قم گفت: «اروپایی‌ها برای تصویب سریع لوایح بین‌المللی پالرمو و اف‌ای‌تی‌اف توسط ایران، خود را به آسمان و زمین می‌زدند، ولی حرف منطقی این مجمع برای تایید این کنوانسیون‌ها، گرفتن تعهد و تضمین قطعی از اروپایی‌ها توسط وزارت امور خارجه است.»

به گزارش ایرنا رضایی با اشاره به اینکه اروپا علی‌رغم برجام از خرید نفت و تبادلات مالی خودداری کرده، گفت: «این دشمن زبان دیپلماسی را نمی‌فهمد، چرا که ثابت کرده به هیچ امضا و تعهدی پایبند نیست، به همین دلیل نباید در مقابل چنین دشمنی نرمش نشان داد.»

اظهارات محسن رضایی در مورد گرفتن تعهد از اروپایی‌ها درباره لوایح چهارگانه در حالی است که قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم فراتر از اتحادیه اروپاست و هم‌اکنون بیشتر کشورهای جهان عضو آن هستند.

ایران هنوز به این کنوانسیون‌ها نپیوسته و به گفته مقام‌های وزارت خارجه حتی کشورهایی که با ایران روابط حسنه دارند، در نقل و انتقال مالی با ایران با مشکل مواجه هستند.

گروه ویژه اقدام مالی یا همان اف‌ای‌تی‌اف اوایل اسفند امسال به ایران چهار ماه دیگر فرصت داد تا این مقررات را به اجرا نیاورد. درصورت اجر نشدن این مقررات ایران به فهرست سیاه این گروه اضافه می‌شود.

این گروه در سال ۲۰۱۶ ایران را از فهرست سیاه خود خارج کرد و به ایران فرصت داد که این مقررات را تصویب و اجرایی کند. کره شمالی همچنان در فهرست سیاه این گروه است.