گزارش نیویورک‌تایمز از گروه مداخله سریع سعودی و نقش آن در ساکت کردن مخالفان

ماهر عبدالعزيز المطرب سرتیم سعودی و یکی دیگر از گروه در استانبول

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی که گزارش‌های محرمانه اطلاعاتی را مشاهده کرده‌اند، نوشته است محمدبن سلمان یک سال پیش از قتل جمال خاشقجی مجوز ساکت کردن مخالفان را صادر کرده بود. برپایه این گزارش شنود، آدم‌ربایی، بازداشت و شکنجه شهروندان سعودی بخشی از این برنامه مخفیانه بوده است.

نیوریورک‌تایمز می‌نویسد شماری از این ماموریت‌ها، از سوی همان افرادی انجام گرفته که در قتل خاشقجی دست داشته‌اند.

به نوشته نیویورک‌تایمز این تیم که در گزارش‌ آمریکایی‌ها از آن به عنوان «گروه مداخله سریع سعودی» یاد می‌شود از سال ۲۰۱۷ اقدام به ربودن سعودی‌های ناراضی در کشورهای عربی کرده و آنها را در کاخ‌های متعلق به ولیعهد و پادشاه سعودی زندانی و شکنجه کرده است.

نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌هایی که گزارش‌های محرمانه را خوانده‌اند می‌نویسد گروه مداخله سریع در ماه ژوئن گذشته چنان پرمشغله بوده که سرتیم آنها از مشاور ارشد بن‌سلمان خواسته که به مناسب عید فطر به آنها عیدی تعلق بگیرد.

این گزارش می‌افزاید در سال ۲۰۱۷ هنگامی که بن‌سلمان دستور بازداشت صدها نفر ار شاهزاده‌ها، تجار و مقام‌های سابق را به اتهام فساد صادر کرد و آنها را در هتل مجلل ریتز کارلتون حبس کرد، سعود القحطانی مشاور ارشدش و ماهر عبدالعزيز مطرب سرتیم گروه قتل خاشقجی، به بازداشتی‌ها فشار می‌آوردند که اموال خود را واگذار کنند.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد شاهدان عینی می‌گویند یکی از بازداشتی‌ها جان خود را در این هتل از دست داد. عربستان هرگونه شکنجه در مورد بازداشتی‌های هتل ریتز را رد می‌کند.