دادگاه لوکزامبورگ درخواست آمریکا برای توقیف ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌ ایران را رد کرد

لوکزامبورگ‌تایمز گزارش داد دادگاه این کشور درخواست آمریکا برای توقیف اموال ایران برای پرداخت غرامت به بازماندگان حملات به برج‌های دوقولوی نیویورک در ۱۱ سپتامبر را رد کرده است.

برپایه این گزارش دادگاه لوکزامبورگ حکم دادگاه آمریکا مبنی بر رفع مصونیت از ایران و بانک مرکزی ایران را سازگار با قوانین بین‌المللی ندانسته است.

اواخر سال ۱۳۹۴ دادگاهی در نیویورک حکم داد که ایران به خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر و چند موسسه بیمه ۱۰.۵ میلیارد دلار غرامت بپردازد.

قاضی دادگاهی در نیویورک روز ۱۹ اسفند ۹۴ در حکمی غیابی علیه ایران، مقرر کرد که تهران به خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان حملات یازده سپتامبر به مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک و پنتاگون مبلغ ۷.۵ میلیارد دلار بپردازد.

این مبلغ شامل دو میلیون دلار به هر خانواده برای رنج و مصیبتی است که قربانیان تحمل کرده و ۶.۸۸ میلیون دلار جرایم کیفری است.

حمله به برج‌های دوقلو در منهتن نیویورک در روز ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ بیش سه هزار کشته بر جای گذاشت.

اسامه بن لادن، مغز متفکر حادثه تروریستی نیویورک، و ۱۵ نفر از ۱۹ عامل این حملات از اتباع عربستان سعودی بودند.

برپایه گزارش محرمانه ۲۸ صفحه‌ای کمیته اطلاعاتی سنا و مجلس نمایندگان که باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا دستور علنی کردن بخشی از آن را در سال ۲۰۱۶ صادر کرد برخی از هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر با افرادی که ممکن است با حکومت سعودی در ارتباط باشند در تماس بوده یا از آنها کمک گرفته‌اند. عربستان اتهامات مطرح شده را رد کرده است.