پیشنهاد ده برابری سرمایه‌گذاران برای خرید اوراق قرضه شرکت نفت عربستان

در حالی که شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، اوراق قرضه‌ای به ارزش ۱۲ میلیارد دلار را در نهادهای مالی بین‌المللی به فروش گذاشته است، گزارش‌ها حاکی است که میزان پیشنهاد سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای خرید این اوراق به ۱۰۰صد میلیارد دلار بالغ شده است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، عربستان طی روزهای آتی تصمیم خواهد گرفت که اوراق قرضه خود را به کدام یک از سرمایه‌گذاران و با چه شرایطی (درصد سود) بفروشد.

آرامکو با ۱۱۱ میلیارد دلار درآمد خالص طی سال ۲۰۱۸، سودآورترین شرکت جهان معرفی شد. سود خالص شرکت "اپل" آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین شرکت جهان در همین سال نصف سود خالص آرامکو بود.

سال گذشته، در میان شرکت‌های نفتی، شرکت بریتانیایی و هلندی «شل» تنها با ۲۳ میلیارد دلار سود خالص، در رده دوم از لحاظ سود خالص قرار گرفته است.

اخیرا آرامکو از عقد قرارداد ۶۹ میلیارد دلاری با غول پتروشیمی عربستان (سابیک) برای خرید ۷۰ درصد از سهام آن خبر داد.

قرار است بخشی از این مبلغ با فروش اوراق قرضه در بازارهای جهانی فراهم شود.

در بودجه سال جاری دولت ایران نیز ۳۸۶ هزار میلیارد ریال (۲.۵ میلیارد دلار به نرخ جاری دلار در بازار آزاد) منابع برای شرکت ملی نفت ایران از محل وام‌های داخلی در نظر گرفته شده است.

با این حال اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس جذب چنین سرمایه‌ای در شرایط تحریم را ناممکن خواند و بدهی شرکت ملی نفت ایران تا پایان سال ۱۳۹۶ را حدود ۴۹ میلیارد دلار عنوان کرد. تقریبا کل این بدهی مربوط به فروش اوراق قرضه در داخل کشور، وام‌هایی که از بانک‌های ایرانی گرفته شده و نهایتا بدهی‌های شرکت ملی نفت به شرکت‌های داخلی است.