واکنش تند عراقچی به توئیت‌های سفیر فرانسه در آمریکا در مورد برجام

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران

عباس عراقچی در واکنش به توئیت‌های تازه سفیر فرانسه در آمریکا خواستار اعلام موضع دولت فرانسه و نقض احتمالی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در توئیتر نوشت: «اگر توئیت‌های ژرار آرو نماینده موضع فرانسه باشد، در این‌صورت با نقض فاحش هدف و منظور برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ مواجه هستیم».

آقای عراقچی خواستار اعلام فوری موضع پاریس در این مورد شد و تأکید کرد که در غیر این صورت ایران دست به اقدام مقتضی می‌زند.

ژرار آرو، سفیر فرانسه در آمریکا، شنبه شب در توئیتر خود نوشت: «همان‌طور که در سال ۲۰۰۲ هم گفتیم طبق ان‌پی‌تی، غنی‌سازی اورانیوم بدون وجودیک برنامه قابل باور غیرنظامی غیرقانونی است، اگر لازم باشد در ۲۰۲۵ هم واکنش مشابهی خواهیم داشت. تحریم‌هایی [علیه ایران] وضع شد. تحریم‌ها را می‌توان دوباره برگرداند. بعد از برجام 'غروبی' وجود ندارد.»

او در توئیتی دیگر نوشت: «اشتباه است که گفته شود در زمان پایان تاریخ برجام ایران اجازه خواهد داشت اقدام به غنی‌سازی اورانیوم کند. بر اساس ان‌پی‌تی و پروتکل الحاقی آن، ایران ناچار خواهد بود، تحت نظارت شدید، ثابت کند که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش غیرنظامی است.»

بر اساس توافق برجام که روز سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ منعقد شد، ایران پذیرفت که به‌مدت ۱۰ سال محدودیت‌های گسترده‌ای در زمینه غنی‌سازی اورانیوم اعمال کند.