سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس:۷۳۰ بنای تاریخی در سیل آسیب دید

سازه‌های آبی شوشتر

احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد که بر اساس گزارش سازمان میراث فرهنگی، در سیل‌های اخیر ۷۳۰ بنای تاریخی آسیب دیده‌اند.

آقای آزادیخواه به جزئیات این خسارت‌ها اشاره نکرده است. خبرگزاری ایسنا نیز روز ۲۱ فروردین خبر داده بود که بازسازی این آثار ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

مجموعه‌های تاریخی چغاز زنبیل و سازه‌های آبی شوشتر از جمله اثرهای تاریخی استان خوزستان هستند که بر اثر سیل آسیب دیده‌اند. این دو اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، همچنین ۱۲ تپه تاریخی از جمله تپه‌های «فرخ آباد» و «غران» به طور کامل زیر آب رفته‌اند. سیل همچنین به حدود ۱۰ کاروانسرا و بیش از ۱۰ پل تاریخی در استان‌های ایران آسیب زده است.

۴۸ بنای تاریخی در استان مازندران از جمله روستای تاریخی «یوش» بر اثر سیل آسیب دیده‌اند.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ایران، روز هفتم فروردین گفته بود که بر اثر شدت باران «تَرک‌های نقش رستم متأسفانه در حال باز شدن هستند و وضعیت بحرانی است».

نقش رستم مجموعه‌ای باستانی و گردشگری در فاصلهٔ شش کیلومتری تخت جمشید در استان فارس است که کعبه زرتشت، آرامگاه چهار تن از شاهنشاهان هخامنشی و نقش برجسته‌های متعددی در آن قرار دارد.

در استان لرستان نیز بر اثر سیل بخشی از پایه و طاق آجری پل کشکان تخریب و بستر پل کلهر شسته شده، اما قلعه فلک‌الافلاک آسیب ندیده‌ است.