هواپیمای کوثر نمایش هوایی اجرا کرد

تصویری که خبرگزاری تسنیم منتشر کرده‌است

بنا بر گزارش خبرگزاری‌های ایران، هواپیمای کوثر که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند یک «جنگنده بومی» است، روز ۲۹ فروردین، همزمان با رژه مشترک یگان‌های ارتش، نمایش هوایی اجرا کرده‌است.

آن‌طور که خبرگزاری دولتی ایرنا می‌گوید این «نمایش هوایی» در جریان رژه ارتش با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش، و شماری دیگر از مقام‌های نظامی ایران انجام شده‌است.

به گزارش ایرنا «جنگنده» کوثر از فرودگاه مهرآباد پرواز کرده و از فراز جایگاه مقام‌های ارشد عبور کرده‌است.

اولین نمایش هوایی این جنگنده‌ روز سه‌شنبه گذشته در تهران انجام شده بود.

به گزارش ایرنا «جنگنده بومی» دیگری به نام صاعقه نیز در کنار جنگنده‌های قدیمی ایران، از جمله اف-۱۴ و میگ ۲۹ از مقابل جایگاه عبور کرده‌است.

مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی روز ۱۲ آبان سال پیش، از آغاز «خط تولید انبوه جنگنده کوثر» خبر داده بودند.

خود هواپیما در ۳۱ مرداد ماه ۱۳۹۷ رونمایی شده بود.

حامد محمدی، تحلیلگر امور نظامی، به رادیو فردا گفته‌است با وجود اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی در دو دهه گذشته بارها گفته‌اند هواپیما و هلی‌کوپتر جدید ساخته‌اند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاده اُورهال (بهینه‌سازی) هواپیماهای قدیمی بوده است.

شماری از کارشناسان نیز به شباهت‌های کوثر و جنگنده اف-۵ ساخت سال‌های ۱۹۷۰ در آمریکا، اشاره کرده‌اند.

در سال ۱۳۹۱ نیز در مراسمی با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌‌جمهوری وقت، از هواپيمایی به‌ نام «قاهر ۳۱۳» رونمايی شد، اما کارشناسان گفته بودند آن‌چه رونمایی شد «ماکت» بوده و در مورد توانایی‌های آن نیز تردیدهای ابراز کردند.