«شناسایی ده‌ها جاسوس» آمریکا در خارج از ایران به دست وزارت اطلاعات

محمود علوی،‌ وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز جمعه ادعا کرد که وزارتخانه زیر نظرش ده‌ها جاسوس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را «در خارج از ایران» شناسایی کرده است.

به گفته محمود علوی در نماز جمعه ۳۰ فروردین‌ماه، وزارت اطلاعات ایران «۲۹۰ جاسوس سازمان اطلاعاتی آمریکا، سیا، را در کشورهای مختلف» شناسایی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، او گفت: «نیروهای سیا در کشورهای مختلف شناسایی و دستگیر شدند و ارتباط این سازمان اطلاعاتی با منابع [خود] به هم ریخت، به گونه‌ای که در آمریکا کمیته شکست تشکیل شد.»

وزیر اطلاعات به این کشورهای خارجی و نام و هویت این افراد که او جاسوس می‌خواند اشاره نکرد، اما گفت که این وزارتخانه روش خود را از دفاعی به «آفندی و تهاجمی» تغییر داده است.

او گفت: «وزارت اطلاعات در عرصه ضد جاسوسی راهبرد خود را از ضد جاسوسی پدافندی به ضدجاسوسی آفندی و تهاجمی تغییر داده و در مصاف با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و دشمن ضربه‌های کاری را بر آنها وارد کرده است.»

این اظهار نظر وزیر اطلاعات در دولت حسن روحانی یک روز پس از آن بیان می‌شود که مدیر سی‌آی‌ای در آمریکا خبر داد که «پس از سال‌ها تاخیر به دلیل معقول تاکید بر مبارزه با تروریسم پس از یازدهم سپتامبر، سرمایه‌گذاری ما (بر امور) روسیه و ایران تقویت شده است».