ظریف: بخش نظامی در مورد تنگه هرمز تصمیم می‌گیرد

ظریف برای شرکت در گرامیداشت روز «چندجانبه‌گرایی» در مقر سازمان ملل به نیویوک سفر کرده‌است

وزیر خارجه ایران در نیویورک، در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفته او تصمیم‌گیرنده در مورد «انسداد تنگه هرمز» نیست و «بخش نظامی» در این مورد تصمیم‌ می‌گیرد.

به گزارش ایر نا، محمد جواد ظریف که برای شرکت در گرامیداشت روز «چندجانبه‌گرایی» عازم سازمان ملل در نیویوک شده، گفته «من درباره گزینه‌های نظامی اظهارنظر نمی‌کنم و این مسئله را باید بخش نظامی درباره آن تصمیم‌گیری کند».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی اشاره‌ای به «بخش نظامی» خاصی نکرده‌است.

او افزوده «ما گفته‌ایم که ایران از منافع خود که یکی از آنها ثبات در منطقه است محافظت می‌کند. ثبات در منطقه باید برای همه باشد، کامیابی اقتصادی باید برای همه باشد، منفعت نهایی ایران در تداوم حفظ ثبات منطقه است و ثبات برای همه فراهم باشد».

شماری از مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی بار دیگر و با پایان معافیت‌های نفتی آمریکا برای مشتریان ایران، موضوع بستن تنگه هرمز را به میان کشیده‌اند؛ اظهاراتی که واکنش‌هایی را در ایالات متحده همراه داشته‌است.

از جمله کسانی که اخیرا تهدید به بستن هرمز کرده‌اند علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ست که روز دوم اردیبهشت، گفت چنانچه جلوی استفاده ایران از تنگه هرمز گرفته شود، سپاه پاسداران این تنگه را خواهد بست.

چندی بعد یک مقام دولت آمریکا گفت هرگونه تلاش تهران برای بستن تنگه هرمز در پاسخ به تمدید نشدن معافیت خریداران نفت ایران، «ناموجه» و «غیرقابل قبول» است.

تنگه هرمز حدودا ۵۵ کیلومتر عرض دارد و محل عبور حدود یک سوم از کل نفت خام جهان است که توسط کشتی‌های نفت‌کش حمل می‌شوند.