عربستان: نیازی به افزایش فوری تولید نفت خود نمی‌بینیم

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان

وزیر انرژی عربستان روز چهارشنبه گفت متعاقب لغو معافیت آمریکا برای هشت کشور مشتری نفت ایران، کشور نیازی به افزایش فوری تولید نفت خود نمی‌بیند اما اگر مشتریان نفت بیشتری بخواهد عربستان آن را تأمین خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خالد الفالح در ریاض گفت که «به‌رغم آنچه در ونزوئلا اتفاق افتاده و به‌رغم تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها علیه ایران، موجودی نفت در بازار همچنان افزایش نشان می‌دهد و من فعلاً نیازی به اقدامی در این زمینه نمی‌بینم.»

آمریکا دوشنبه اعلام کرد که معافیت هیچ‌یک از مشتریان نفتی ایران را تمدید نمی‌کند و خریداران نفت ایران با تحریم مواجه خواهند شد. عربستان، امارات و عراق برای افزایش عرضه نفت و جلوگیری از کمبود آن در بازارهای جهانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

وزیر انرژی عربستان در ادامه سخنان تأکید کرد که فعلاً کمبودی متوجه بازار نفت نیست اما اگر مشتریان نفت ایران در دوره‌های پیش رو هرگونه نیاز نفتی پیدا کنند عربستان آن را تأمین خواهد کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در واکنش به عدم تمدید معافیت‌های نفتی آمریکا برای مشتریان ایران، گفت که «ما آن ‌قدری که نیاز داریم و خودمان اراده می‌کنیم، می‌توانیم نفت خود را صادر کنیم».

او توضیحی در مورد چگونگی ادامه صدور نفت ایران «به اندازه‌ای که خودمان اراده می‌کنیم» نداد.