وزارت اطلاعات از کشف «بزرگترین محموله» مواد مخدر صنعتی در شرق ایران خبر داد

یک گذرگاه مرزی در شرق ایران (عکس از آرشیو)

اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه از کشف «بزرگترین محموله مواد مخدر صنعتی شیشه» توسط نیروهای این وزارتخانه در شرق ایران خبر داده است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان گفته است: «با اقدامات پیچیده اطلاعاتی و عملیاتی این اداره کل و تعامل مرزبانی استان در درگیری مسلحانه با یکی از باندهای قاچاق مواد مخدر ۱۳۰۰ کیلوگرم مواد مخدر بویژه بیش از ۸۵۰ کیلوگرم ماده صنعتی اعتیادآور شیشه هنگام ورود از مرز افغانستان به داخل کشور در حوزه سیستان استان سیستان و بلوچستان مورد شناسایی و ضربه قرار گرفت.»

این مقام اطلاعاتی ایران گفته است در جریان این عملیات دو نفر از قاچاقچیان مسلح کشته و تعدادی زخمی و دستگیر شده اند و مقادیری سلاح و مهمات کشف و ضبط شد.

مدیرکل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان هویت افراد بازداشتی و کسانی که کشته شده‌اند را مشخص نکرده است.

مقام‌های سازمان ملل متحد از افغانستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک و هرویین در جهان یاد می‌کنند. ایران به دلیل همسایگی با افغانستان همواره در مسیر انتقال مواد مخدر، به‌ویژه تریاک و هرویین، به غرب و اروپا قرار داشته است.

اما ایران تنها بخشی از گذرگاه انتقال مواد مخدر جهان نیست؛ مقدار قابل توجهی از این مواد در خود کشور فروخته و مصرف می‌شود تا آنجا که، طبق گزارش‌های رسمی، مصرف مواد مخدر و روان‌گردان در مدارس و دبیرستان‌های ایران رواج دارد.

در آذرماه سال ۹۶، انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی، تعداد معتادان شناسایی شده در ایران را دو میلیون و هشتصد هزار نفر و گروه سنی آنها را ۱۵ تا ۶۴ سال اعلام کرد.