هشدار دو وزیر به «دلالان» کاغذ در پی حکم رهبر ایران

رهبر جمهوری اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران، دوشنبه، ۹ اردیبهشت

مسئولان دو وزارتخانه صنعت و معدن و ارشاد ایران به «محتکران» و «دلالان» کاغذ در ایران هشدار دادند که با آنها «برخورد قانونی» خواهد شد.

خبر هشدار این دو وزیر ساعاتی پس از آن منتشر شد که رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران دستور داد که وضع کاغذ در کشور «ساماندهی شود».

مسئله کاغذ و بهای آن در بازار آزاد مسئله همیشگی ناشران ایرانی بوده و همواره بر بهای پشت جلد کتاب‌ها اثری چشمگیر داشته است.

از این مسئله به‌ویژه در چند ماه اخیر بسیار صحبت و انتقاد شده است.

در همین زمینه خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه از «شوک قیمتی» در بازار کاغذ و افزایش «۲۲ درصدی» این کالا در عرض دو روز خبر داد.

تسنیم به نقل از رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا از افزایش صد هزار تومانی قیمت هر بند کاغذ در بازار آزاد طی ۴۸ ساعت گذشته خبر داده و نوشت: «قیمت هر بند کاغذ ۷۰ گرمی طی ۴۸ ساعت از ۴۵۰ هزار تومان در بازار آزاد به ۵۵۰ هزار تومان رسید.»

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی بازدید آیت‌الله خامنه‌ای از نمایشگاه کتاب، وحید حقانیان، معاون امور ویژه دفتر او، «فرمایشات ایشان مبنی بر پیگیری وضع کاغذ و ساماندهی این موضوع را به وزرای ارشاد و صنعت ابلاغ کرد».

در پی صدور این حکم بود که رضا رحمانی، وزیر صنعت، «به افراد یا گروه‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی کاغذ خریدند، اما در انبار و یا خارج از شبکه توزیع پخش آنها را پخش کرده‌اند، هشدار داد در آینده نزدیک شامل برخورد قانونی خواهند شد».

روز سه‌شنبه خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت که «از مجموع ۲۶۲ هزار تن واردات کاغذ با ارز دولتی، فقط ۲۳ هزار تن با تایید این وزارتخانه توزیع و مابقی آن به تفکیک واردکننده به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده است».

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از چهارم تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود.