آمریکا: روسیه و سوریه به کاهش تنش در ادلب پایبند باشند

ادلب در شمال سوریه (عکس از آرشیو)

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه شنبه ۱۰ اردیبهشت نسبت تشدید تنش ها در ادلب و شمال حماه هشدار داده است. آمریکا از روسیه و سوریه خواست است تا به تعهدات خود در خصوص کاهش تنش در ادلب در شمال غرب سوریه پایبند باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به افزایش حملات هوایی روسیه و حکومت سوریه و همچنین حملات هیئت تحریر شام و گروه های وابسته به القاعده اشاره کرده و گفته است که تداوم این حملات باعث بی‌ثباتی منطقه، وخامت وضعیت انسانی و کشتار غیرنظامیان و کودکان شده است.

مورگان اورتگاس گفته است: خشونت باید متوقف شود. ایالات متحده بار دیگر تاکید می‌کند تشدید خشونت در شمال سوریه باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود. ما از همه طرف های درگیر از جمله سوریه و روسیه می‌خواهیم تا به تعهدات خود در زمینه خودداری از عملیات گسترده نظامی پایبند باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بر ضرورت ارسال و انتقال کمک های بشردوستانه به مناطق درگیر بدون هیچگونه مانعی تاکید کرده است.

در پی پیروزی‌های پیاپی ارتش سوریه علیه شورشیان، شمار زیادی از شورشیان تسلیم‌شده از مناطق مختلف کشور با اتوبوس به ادلب در شمال غربی سوریه منتقل شدند و جمعیت این منطقه که تا چند سال پیش یک میلیون نفر بود در حال حاضر سه میلیون نفر شده‌ است.

در سال‌های اخیر ترکیه در قسمت‌های شمالی استان ادلب که هم‌مرز آن کشور است نیرو مستقر کرده و از گروه‌هایی از شورشیان مخالف رژیم اسد پشتیبانی می‌کند.

روسیه خواهان بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل شورشیان از جمله ناحیه ادلب توسط ارتش سوریه است، ولی ترکیه که طرفدار برکناری حکومت بشار اسد است در برابر این سیاست مقاومت می‌کند.

اما منطقه ادلب، یعنی آخرین بخش از سوریه که از کنترل دولت بشار اسد خارج است، اخیراً شاهد تحکیم کنترل گروه تندروی تحریرالشام، وابسته به القاعده، بوده‌ است.

گروه تندروی سلفی «هیئت تحریرالشام» (سازمان آزادسازی سرزمین شام) از ادغام جبهه فتح‌الشام (شاخه القاعده با نام پیشین جبهه‌النصره) و شماری دیگر از گروه‌های شبه‌نظامی جنگ داخلی سوریه شکل گرفته است.