ابراز «تاسف عمیق» اروپا از محدودیت‌های جدید هسته‌ای آمریکا علیه ایران

مقامات ارشد اتحادیه اروپا در واکنش به محدودیت‌های جدید هسته‌ای آمریکا علیه ایران، ابراز تاسف کرده و نگرانی خود نسبت به این اقدام آمریکا را اظهار داشتند.

به گزارش وبسایت رسمی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه همراه با وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه عضو اروپایی توافق هسته‌ای، روز شنبه ۱۴ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند لغو تحریم‌های هسته‌ای بخش اصلی برجام بوده که نه تنها تجارت دوجانبه با ایران را ممکن می‌ساخت، بلکه بر زندگی مردم ایران نیز تاثیر به‌سزایی داشت.

مقامات اروپایی سپس عنوان کرده‌اند که «ما عمیقا از محدودیت‌های هسته‌ای اعمال شده توسط آمریکا علیه ایران و پایان معافیت‌های نفتی مشتریان جمهوری اسلامی اظهار تاسف می‌کنیم».

این بیانیه می‌افزاید برجام موضوعی کلیدی در ثبات و امنیت خاورمیانه است و اروپا خود را ملزم می‌داند به این توافق پایبند باشد.

در ادامه بیانیه آمده است: «از ایران هم می‌خواهیم به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بماند. ما مصمم هستیم ساز وکار مالی تجارت با ایران "اینس‌تکس" را برای ادامه تجارت قانونی با ایران راه‌اندازی کنیم و کشورهای دخیل تعهد دارند تمام تلاش خود را برای افزایش هر چه بیشتر حمایت مالی از این کانال تجاری بکنند».

این گزارش همچنین از روسیه، چین و دیگر کشورها می‌خواهد تمام تلاش خود را برای ادامه تجارت قانونی و همکاری‌ها در چهارچوب برجام به کار بندند.

آمریکا اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و آبان ماه تحریم‌های نفتی علیه ایران را به اجرا گذاشت. این کشور همچنین دوشنبه هفته گذشته معافیت‌ها به مشتریان نفتی ایران را متوقف کرد تا صادرات نفت ایران صفر شود. آمریکا روز جمعه نیز محدودیت‌های هسته‌ای جدیدی علیه ایران اعمال کرد.