نگرانی‌ها از بازگشت «جنگ تجاری» چین و آمریکا بهای نفت را کاهش داد

بنا بر گزارش‌ها بالا گرفتن دوباره اختلافات میان آمریکا و چین بر سر داد و ستد و تعرفه‌های بازرگانی و نگرانی‌ها از کاهش روند رشد اقتصاد جهانی، به کاهش بهای نفت انجامیده‌است.

آن‌طور که رویترز می‌گوید هم بهای نفت خام برنت و وست‌تگزاس اینترمدیت، ۱۵ و پنج سنت کاهش یافته‌اند. روز گذشته نیز گزارش‌هایی از کاهش بهای نفت و شاخص‌های سهام در بازارهای جهانی منتشر شده بود.

روز یک‌شنبه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در توئیتر خود نوشت تعرفه‌های ۱۰ درصدی ۲۰۰ میلیارد کالای چینی «روز جمعه» به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت و بیش از ۳۲۰ میلیارد دلار کالای وارداتی دیگر از چین نیز «به‌زودی» با ۲۵ درصد تعرفه روبه‌رو خواهند شد.

یک روز بعد نیز مقام‌های آمریکایی گفتند پکن از تعهداتی که داده بود «عدول کرده‌» و افزایش تعرفه‌ها بر ۲۰۰ میلیارد کالای چینی روز جمعه اجرایی خواهند شد.

رشد اقتصادی ممکن است تحت تاثیر پیامدهای قطع یا کندی مذاکرات تجاری آمریکا و چین قرار گیرد.

در عین حال تحریم‌های نفتی علیه ایران و بیانیه جان بولتون در مورد اعزام ناو و بمب‌افکن به خاورمیانه برای «هشدار» به ایران، نیز بر بازار نفت تاثیر گذاشته‌است. بحران ونزوئلا نیز همچنان ادامه دارد.

«بانک آمریکا» پیش بینی کرده است که بهای نفت خام در نهایت به حدود ۷۰ دلار در هر بشکه محدود شود. در حال حاضر بهای هر بشکه کمی بیشتر از ۷۱ دلار است.