نخستین واکنش سپاه پاسداران به پیشنهاد ترامپ: با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد

یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران

یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران، گفت که «آمریکایی‌ها جرأت اقدام نظامی علیه ما را نخواهند داشت» و «مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها انجام نخواهد شد».

اظهارات یدالله جوانی که صبح جمعه در خبرگزاری تسنیم منتشر شد نخستین واکنش نظامیان جمهوری اسلامی به تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا در روزهای اخیر به شمار می‌رود و ساعاتی پس از آن انتشار یافت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفت: «مایلم ایرانی‌ها با من تماس بگیرند.»

معاون سیاسی سپاه پاسداران با ادعای این که «در سال ۹۷ تصور تیم ترامپ این بود که ایران دچار یک آشفتگی خواهد شد و برای رهایی از فروپاشی تن به مذاکره با آمریکا خواهد داد» گفت: «در عمل چنین اتفاقی نیفتاد» و آمریکایی‌ها در سال جاری «از یک طرف سپاه را در فهرست سازمان‌های ترویستی قرار دادند و از طرف دیگر ناو هواپیمابر خودشان را به منطقه اعزام کردند و یک نوع ادبیات جنگی را در پیش گرفتند».

این مقام ارشد سپاه همچنین با تمجید از بیانیه شورای عالی امنیت ملی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران گفت که این تصمیم «نشان‌دهنده این است که ملت ایران و نظام اسلامی مقاومت را در پیش گرفته است».

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، یک روز پیشتر با اشاره به این که ایالات متحده به دنبال جنگ با ایران نیست تأکید کرده بود هر حمله‌ای توسط ایران یا نیروهای وابسته‌اش با پاسخی «قاطع و سریع» روبه‌رو خواهد شد.

آمریکا گفته است در واکنش به «تهدیدهایی» که جزئیات آن را اعلام نکرده ناو آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های بی ۵۲ را به خلیج فارس اعزام کرده است.