ظریف: خرابکاری‌ها در منطقه با هدف تنش‌زایی انجام می‌شود

محمدجواد ظریف در کنار همتای هندی خود، سوشما سواراج

یک روز پس از هشدار رئیس‌جمهوری آمریکا به تهران درباره تبعات اقدامات احتمالی در منطقه، وزیر خارجه ایران «خرابکاری‌های» اخیر در منطقه را «مشکوک» خواند و گفت که این اقدامات با هدف «تنش‌زایی» در منطقه انجام می‌شود.

محمد جواد ظریف روز سه‌شنبه پس از دیدار با سوشما سواراج، همتای هندی خود، در دهلی‌نو گفت که در این دیدار درباره «نگرانی‌ها از اقدامات و خرابکاری‌های مشکوک در منطقه» گفت‌وگو شده است.

وی اضافه کرد: «در این دیدار همچنین اعلام کردیم که قبلا هم ما پیش‌بینی این گونه اقدامات در جهت دامن زدن به تنش در منطقه را کرده بودیم».

پس از «عملیات خرابکاری» در چند کشتی تجاری و نفتکش در سواحل امارات، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت که اگر ایران دست به کاری بزند و اتفاقی رخ دهد گرفتاری بزرگی برای این کشور پیش خواهد آمد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در مورد گزارش‌ها از «عملیات خرابکارانه» در چند کشتی تجاری در امارات ابراز تاسف کرده و خواستار «روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه» شده‌ است.

در همین حال، وزیر خارجه ایران با همتای هندی خود درباره تحریم‌های آمریکا گفت‌وگو کرد.

هند پس از چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران بود اما با بازگشت تحریم‌های آمریکا، خرید نفت از ایران را متوقف کرد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از محمدجواد ظریف درباره دیدار روز سه‌شنبه‌اش نوشت: «در این دیدار نیز به تبیین مواضع خود در مورد بحث برجام و مسائل مربوط به آن پرداختیم».

آقای ظریف پیش از سفر به هند، این کشور را یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای ایران توصیف کرده بود.

ایالات متحده با تمدید نکردن معافیت خریداران نفت هشت کشور از جمله هند، می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های نفتی صادرات نفت ایران را بیش از پنجاه درصد کاهش داده و ناظران می‌گویند احتمالا این میزان از دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه، به حدود پانصد هزار بشکه در روز خواهد رسید.