وزیر خارجه هند: پس از انتخابات در مورد خرید نفت ایران تصمیم می‌گیریم

سوارج و ظریف

وزیر خارجه هند در جریان سفر محمدجواد ظریف به دهلی نو، گفته کشورش پس از پایان انتخابات پارلمانی، در روز ۲۳ مه، در مورد خرید نفت ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد.

انتخابات پارلمانی هند پنج هفته طول می‌کشد و در حال حاضر به واپسین مرحله رسیده که در روزهای آینده برگزار خواهد شد.

وزیر خارجه ایران روز دوشبه به هند سفر کرده‌است. هند یکی از مهم‌ترین خریداران نفت از ایران است.

ایالات متحده در جریان آنچه با عنوان «کارزار فشار حداکثری» بر تهران برای «تغییر رفتار جمهوری اسلامی» توصیف می‌کند، به مافعیت‌های نفتی برای مشتریان ایران پایان داده‌است.

با این حال روزنامه «اکونومیک تایمز» هند، روز ۲۳ اردیبهشت ماه گزارش داده بود که از پالایشگاه‌های هندی مشتری نفت ایران، تنها یکی خواستار نفت بیشتری از عربستان شده‌است.

ریاض قصد خود را برای جایگزینی نفت ایران ابراز کرده بود.

برخی منابع و مقام‌های پالایشگاه‌های هندی گفته‌اند نفت عربستان چندان با سیستم‌های آن‌ها سازگار نیست و حتی نفت عراق یا امارات بهتر است.

روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه سوشما سوارج، وزیر خارجه دولت نارندرا مودی، گفت «با در نظر گرفتن ارزیابی‌های بازرگانی، امنیت انرژی و منافع اقتصادی»، هند پس از انتخابات در مورد خرید نفت تصمیم می‌گیرد.

رویترز به تازگی گزارش داده است که تحریم‌های آمریکا فروش نفت را به یک میلیون بشکه رسانده‌است. یک مقام رسمی ایران نیز به این خبرگزاری گفته این رقم ممکن است در ماه مه به نصف، یعنی ۵۰۰ هزار بشکه در روز، برسد.