رسوایی رهبر حزب راست‌گرای اتریش و قرار برگزاری انتخابات زودهنگام

هاینتس کریستیان اشتراخه، رهبر حزب «آزادی» (اف‌پی‌او)

یک روز بعد از رسوایی رهبر حزب راست‌گرای اتریش و کناره‌گیری او از ائتلاف دولت، سباستین کورتز، صدراعظم اتریش با اعلام پایان هم‌پیمانی با این حزب، خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

آقای کورتز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت انتخابات برای ماه سپتامبر را پیشنهاد کرد.

هاینتس کریستیان اشتراخه، رهبر حزب «آزادی» (اف‌پی‌او) در پی انتشار ویدیوی گفت‌وگویش با «خواهرزاده یک فرد بسیار ثروتمند روس»، شنبه از مقام صدراعظمی اتریش کناره‌گیری کرد.

رهبر این حزب هم‌پیمان با دولت وین دو سال پیش در سفری به جزیره ایبیزا در اسپانیا به یک زن «سرمایه‌دار» روسی وعده داد با خرید سهام روزنامه اتریشی «کرونن تسایتونگ» و اخراج چند روزنامه‌نگار مشخص و تعیین سردبیری که از انتقاد از حزب «آزادی» دست بکشد، قراردادهای پرسود دولتی اتریش را به این فرد روسی بدهد.

وی تقاضای کمک مالی به حزب «آزادی» را نیز در آن دیدار مطرح کرد، در حالی که ظاهراً می‌دانست این کار غیرقانونی است و سخن از پول‌های «سیاه» است.

آقای اشتراخه شنبه در یک نشست خبری پوزش خواسته و اعلام استعفا کرد. اما صدراعظم ۳۲ ساله اتریش در نشست خبری یکشنبه گفت این نخستین رسوایی حزب «آزادی» نبوده و به نظر می‌رسد که سران آن نیتی برای تغییر ندارند.

سباستین کورتز این را نیز گفت که در دو سال ائتلافش با حزب «آزادی» سختی‌هایی داشته که تحمل کرده بود.

الکساندر فان‌در بلن، رئیس جمهوری اتریش، نیز که انتخابات زودهنگام را ضروری دانسته یکشنبه با صدراعظم دیدار کرده‌است.

هر چند هنوز معلوم نیست که این رسوایی پایان دوران حضور اشتراخه در صحنه سیاست اتریش باشد اما نظر به نزدیک بودن انتخابات پارلمانی اروپا، این امر می‌تواند جنبش‌های راست این قاره را که در سال‌های گذشته تقویت شده‌اند، بدنام کند.